SMMM Akif Beytur

Sayın Murat KURUM'un dikkatine

SMMM Akif Beytur

ÇEVRE ŞEHİRCİLİK VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ BAKANI 
Sayın Murat KURUM’un dikkatine; 

Sayın Bakanım Çevre şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınıza ikinci kez Bakan olmanız en çok Deprem mağdurlarının sevindirmiştir. Çünkü ilk Bakanlık Döneminde Elazığ Kovancılar Pütürge bölgesinde meydana gelen Deprem felaketinde uyguladığınız projeler ile özverili çalışmanız sayesinde Malatya Pütürge, Doğanyol merkez ve köyleri ile Elazığ merkez ve kovançılar ilçe merkezinde ki tüm depremzedelere gerekli barınma desteği, nakti yardım ve sosyal yardımlar sayesinde tüm deprem zedeler çok kıssa sürede daha modern konut ve iş yerlerine kavuşarak deprem psikolojisinden kurtulup mutlu bir şekilde hayatlarını idamesini sağladınız için bölge halkı başta şahsınıza, Toki, Afat, Kızılay, ilgili kurum, kuruluşlar ile bakanlık personelinize çok  teşekkür edip minnettar olduklarını belirtmek zorundayım.   

Sayın Bakanım; Elazığ depreminde Malatya Ücbağlar Mahallesi Sivas Caddesinde yıkılan Binaların yeniden yapımı için uyguladığınız rezev alan uygulaması ile çok kıssa sürede Toki/Emlak konut tarafından yapılan konut ve işyerlerinin hak sahiplerine teslim edilmesi Cumhuriyet tarihinde bir ilk olarak hala hafızalarımda yer almasına karşın, 06.02.2023 Kahramanmaraş Depreminde 11 ilde meydana gelen AFET sonucu en çok Malatya merkez, ilçe, belde ve köylerde meydana gelen Hasardan çok Depremzedelerin muhatap bulamamaları resmi birimler Valilik, Belediye, Emniyet, Afat, Kızılay ve diğer ilgili kurum ve kuruluşlarda çalışanların verdiği zarar Deprem zararından katbe kat daha fazla boyuttadır. 

Bir dönem Doğu ve Güneydoğunun parlayan Yıldızı olan Malatya, Kahramanmaraş Depreminde Karar verici konumda bulunan liyakatsız yöneticiler kırız’i yönetmek bir yana şehrin acil sorunlarını Devletten gizlemeleri sonucu Malatya makuz talihine yenik düşüp Devlet imkanlarından yararlanmakta Hatay, Maraş, Antep’ in çok gerisinde kalmaya mahrum edilmiştir. Depremden felaketinden sonra şehrin ve insanların kimyası bozulmuş durumda. Kurumların bir biriyle koordineli olarak çalışmadığı, yönetici konumunda bulunan bir çok yetkili rapor ve tayim olup şehri terk ettiği, imtiyazlı kişilere ağır hasarlı bir çok bina ve işyerine sonradan sağlam raporu verildiği, Oluşan ihtilaflar yargıya taşınarak sora çözüm aranmaktadır.            

Adliyedeki fiziki şartları bahane eden birçok yargı mensubunun ya raporlu yada tayinle başka ile gittiği, davaların ise bir türlü karara bağlanamadığı, hayat pahalılığı, asayiş ve güvenliğin sağlanamadığı kiraların afaki düzeyde arttığı hırsızlık ve gasp olayların yaşandığı güzelim Malatya üreten, araştıran, sorup sorgulayan, istihdama katkı sunan iş adamı, fabrikatör, mühendis, mali müşavir, avukat, eczacı, doktor, ilim ve bilim adamları, zanaatkar esnaf ve entellektüelleri şehrin tarih ve kültürüne gönül veren kadim insanlar bir bir şehri terk etmek zorunda bırakıldığı açıktır.

Şehrin ve Depremzedelerin sorunlarını haber yapmak için ilimize gelen bir çok Basın mensubunun çekim ve haber yapması çeşitli kesimler tarafından engellendiği kamuoyu tarafından bilinmektedir. Şimdilerde Malatya lı Deprem hasarından çok barınma, istihdam, hayat pahalılığı, tefeci, rantçı, imar yolsuzluğu, haksız rekabet, yabancı uyruklulardan oluşan kültür yozlaşması, güvenlik ve asayiş olaylarına karşı amansız mücadele verdiği kamuoyu tarafından bilinmektedir. 

Kahramanmaraş Depreminde Malatya Uçbağlar Mahallesi Sivas Caddesinin boylu boyunca rezerv alan kapsamına alınmasına karşın, isimleri bizde saklı bazı imtiyazlı kişilerin haksız müdahalesi sonucu, Sivas Cadde başından cezmi kartay caddesinin kesiştiği köşeye kadar olan yerin rezerv alan olarak bırakılıp, Köşe başından Cadde sonuna kadar ki kısmının rezerv alan kapsamından çıkarılması, bir kısmın elitin haksız talebine göre Karar verildiğini ortaya koymaktadır.  Söz konusu Karar Depremzedelerin maddi ve manevi zarından çok Bakanlığınız bütçesinde TELAFİSİ GÜÇ VE İMKANSIZ ÖLÇÜDE ZARARIN DOĞMASINA NEDEN OLACAĞI AÇIKTIR. Bakanlığınızın yapacağı inceleme sonucu şehrimizin kangren olan sorunları ile depremzedelerin yargıya intikal eden acil sorunlarına çözüm üretilmesi gerekmektedir. 

Şehrin birçok Cadde ve sokağında Hukuka aykırı işlem ihdas edilmektedir. Bunların en belirgin olanı, Sivas caddesinde bulunan Sarıkaya Apartmanı solunda bulunan Velioğlu Apartmanı ile bitişiğindeki binanın domino etkisi ile yıkılarak Sarıkaya Apartmanın kolonlarını patlatması sonucu Apartman kepçe marifetiyle yıkılmıştır. Sarıkaya apartmanın sağında bulunan bina Ağır hasarlı olmasına karşın, sonradan az hasarlıya çevrilip makyajlandıktan sonra elit kesim tarafından halen konut ve işyeri olarak kullanılmaktadır. Söz konusu binanın çok acil tahliye edilerek yıkılmasına karar verilmesi olası felaketi önleyecektir.

Sayın Bakanım; Malumunuz olduğu üzere Malatya merkezi ile civar il ve içlerde Artçı depremler devam etmektedir. Binamızın bulunduğu ada rezerv alandan çıkarılarak binayı kendi imkanımız ile yapmamız gerektiğini ifade eden yetkiliye sesleniyorum. Binamızın solunda bulunan binaların çarpması sonucu binamız yıkarak arsaya dönüştürdü. Peki Arsamızın sağında bulunan AĞIR HASARLI bina, yapacağımız binanın üstüne yıkılmayacağının garantisi var mı. Eğer bu taahhüt ve garantiyi veremiyorsanız o halde oluşması muhtemel can ve mal kaybını önlemek için Hukuka aykırı olan Kararınızı iptal ederek Sivas Caddesinde bulunan tüm Ağır Hasarlı Binaların yıkılarak Caddenin boylu boyunca yeniden rezerv alan kapsamına alınması ile arsalarımız üzerinde TOKİ / EMLAK KONUT tarafından konut yapılmasına karar vermeniz elzemdir. 

Sayın Bakanım; Malatya Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünce ihdas edilen idari işlemler ile rezerv alandan çıkarılmaya dair verilen Karar’ın,  6306 sayılı Kanun hükümlerine aykırılık içermektedir. Çünkü; Rezerv Yapı Alanı ile Riskli Alanın Tespiti - Rezerv yapı alanının tespiti

MADDE 4 – (1) (Değişik:RG-21/5/2024-32552) Rezerv yapı alanı;

a) Alanın büyüklüğünü de içeren koordinatlı hâlihazır haritasını,

b) Alanın uydu görüntüsünü veya ortofoto haritasını,

c) Alanda bulunan kamuya ait taşınmazların listesini,

ç) Yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere belirlenecek rezerv yapı alanlarında, alanda yapılacak inceleme neticesinde gözlemsel verilere dayanılarak hazırlanacak gerekçe raporunu,

d) Alanın özelliğine göre Başkanlıkça istenecek sair bilgi ve belgeleri, ihtiva eden dosyaya istinaden, Başkanlığın teklifi üzerine Bakanlıkça belirlenir.

(2) (Değişik: RG-21/5/2024-32552) TOKİ veya İdare, birinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Başkanlıktan rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde bulunabilir.

(3) (Mülga: RG-21/6/2019-30808) (Yeniden Düzenleme: RG-21/5/2024-32552) Gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerince, birinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosya hazırlanarak Başkanlıktan rezerv yapı alanı belirlenmesi talebinde bulunulabilir. Bakanlığın bağlı, ilgili ve ilişkili kurum, kuruluşları ve bunların iştirakleri hariç olmak üzere, gerçek veya özel hukuk tüzel kişilerinin mülkiyetlerindeki taşınmazların rezerv yapı alanı olarak belirlenebilmesi için; bu taşınmazların yapılaşmaya esas arsa metrekaresinin yüzde otuzunun mülkiyetinin Başkanlığa devrine muvafakat edilmesi veya aynı miktarın değerinin dönüşüm projeleri özel hesabına gelir olarak kaydedilmek üzere Başkanlığa verilmesi gerekir.

(4) (Ek: RG-2/7/2013-28695) Rezerv yapı alanlarda, Kanunun amacı çerçevesinde fen ve sanat norm ve standartlarına uygun, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek ve Kanunda öngörülen amaçlar çerçevesinde kullanılmak üzere;

a) Riskli alanlar ile bu alanlar dışındaki riskli yapılarda ikamet edenlerin nakledileceği rezerv konut ve işyerleri,

b)  (Değişik: RG-21/6/2019-30808) Gelir ve hasılat getirecek her türlü uygulama,

c) (Ek: RG-6/1/2023-32065) Yerleşim yerlerinin ihtiyacı olan sosyal, teknik ve kültürel altyapı ve üstyapı tesisleri ile çevre düzenlemeleri, yapılabilir ve bu alanlar yeni yerleşim alanı olarak kullanılabilir.
Riskli alanın tespiti

MADDE 5 – (Değişik: RG-21/5/2024-32552)

(1) Riskli alan;

a) Alanın, zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıdığına dair teknik raporu,

b) Alan sınırları içerisinde 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanuna göre afete maruz bölge olarak kararlaştırılan alan olup olmadığına dair bilgi ve belgeyi, 

c) Alanın büyüklüğünü de içeren koordinatlı sınırlandırma haritasını, varsa uygulama imar planını,

ç) Alanda bulunan kamuya ait taşınmazların listesini,

d) Alanın uydu görüntüsünü veya ortofoto haritasını,

e) Zemin yapısı sebebiyle riskli alan olarak tespit edilmek istenilmesi halinde yeri bilimsel etüd raporunu,

f) Bu fıkra uyarınca belirlenecek riskli alanlar için Ek-2’de yer alan Riskli Yapıların Tespit Edilmesine İlişkin Esasların EK-A bölümüne göre hazırlanan analiz ve raporu,

g) Alanın özelliğine göre Başkanlıkça istenecek sair bilgi ve belgeleri, ihtiva edecek şekilde hazırlanmış olan dosyaya istinaden Başkanlıkça belirlenir ve karar alınmak üzere Cumhurbaşkanına sunulur.

(2) Başkanlıkça;

a) Kamu düzeni veya güvenliğinin olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde bozulduğu yerlerde;

1) Planlama veya altyapı hizmetlerinin yetersiz olması,

2) İmar mevzuatına aykırı yapılaşmanın bulunması,

3) Altyapı veya üstyapıda hasar meydana gelmiş olması, sebeplerinden birinin veya bir kaçının bir arada bulunması halinde,

b) Üzerindeki toplam yapı sayısının en az % 65’i imar mevzuatına aykırı olan veya yapı ruhsatı alınmaksızın inşa edilmiş olmakla birlikte sonradan yapı ve iskân ruhsatı alan yapılardan oluşan alanlarda, uygulama bütünlüğü gözetilerek belirlenen alanlar, riskli alan olarak belirlenmek üzere Cumhurbaşkanına sunulur. (b) bendi kapsamında riskli alan belirlenirken, alanda bulunan yapıların ruhsat ve yapı kullanma izin belgesi bilgileri ile imar mevzuatına uygunluk durumlarını gösteren bilgileri ihtiva eden Ek-4’te yer alan Yapı Değerlendirme Formunun doldurulması gerekir.

(3) TOKİ veya İdare, riskli alan belirlenmesine ilişkin bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosyaya istinaden Başkanlıktan riskli alan tespit talebinde bulunabilir. Başkanlıkça, uygun görülen talepler, Cumhurbaşkanına sunulur.

(4) Riskli alan belirlenmesi için alanda taşınmaz maliki olan gerçek veya özel hukuk tüzel kişileri, riskli alan belirlenmesine ilişkin bilgi ve belgeleri ihtiva eden dosya ile birlikte Başkanlık veya İdareden riskli alan tespit talebinde bulunabilir. İdareye yapılacak talepler Başkanlığa iletilir. Başkanlıkça uygun görülen talepler, Cumhurbaşkanına sunulur. Şeklindedir. 

Sayın Bakanım; Yukarıda izahına çalıştığım üzere, SİVAS CADDESİNİN BİR KISMININ REZERV ALAN KAPSAMINDAN ÇIKARILMASI HUKUKA AYKIRI OLDUĞU GİBİ HAYATIN OLAĞAN AKIŞINADA AYKIRILIK TEŞKİL ETMEKTEDİR. 

Bu nedenle Malatya Çevre ve Şehircilik il Müdürlüğünce Hukuka aykırı olarak ihdas edilen tüm idari işlemler ile Sivas caddesinin rezerv alan kapsamından çıkarılması Kararının İptal edilmesi, tüm hasarlı binaların yeniden tespit edilmesi, Sivas Caddesinin boylu buyunca yeniden rezerv alana dönüşmesi, Ağır hasarlı tüm binaların yıkılarak oluşması muhtemel can ve mal güvenliğinin sağlanması ile Arsalarımız üzerine Toki / Emlak konut tarafından  konut yapılmasına Karar verilmesi hususu Saygıyla arz ve talep olunur.23.07.2024
 

Yorumlar 14
AGİT TURAN 25 Temmuz 2024 10:22

ELLERİNİZE SAĞLIK AKİF BEY

NECLA ANIL 25 Temmuz 2024 10:21

YÜREĞİNE KALEMİNE SAĞLIK DOĞRUYA DOĞRU

Yusuf 24 Temmuz 2024 19:34

Merhaba .Akif bey sorunlarimizi dile getirdiginiz için tsk.

...sevim 24 Temmuz 2024 19:18

bizim sorunlarımızı yazmış gazeteciye teşekkür ederim. şerefsizler adamlar istemiki evimiz yapıla biz tokiyi emlak konutu istiyoruz.

N.Beyazıt 24 Temmuz 2024 18:58

Malatya nın o kadar siyasetçisi var olmasına da ilk defa bir baba yiğit çıkıp net net olarak yazmış eğik bükmeden biz deprem zedelerin sorunlarını ve dönen dolapları yazmış. Yazara gönül dolusu teşekkürler kalemine sğlık.

Nihat sevimli 24 Temmuz 2024 14:54

Kalemin cesaretine tşk ediyorum sorunlarımizi dile getirmissiniz sağol Akif bey

kenan 24 Temmuz 2024 14:14

Akif bey ,merhaba halkımızın sorunlarını dile getirmissiniz tsk ederiz .Devletimiz elinden geleni yapıyor ve yapmayada devam edecek inşallah

Mehmet KUNTAKTEPE 24 Temmuz 2024 13:21

Tebrik ederim sevgili kardeşim, köylüm. Çok güzel tespitler yapmışsın. inşallah okuyup dikkate alırlar. Selamlar.

Nihat SEVİMLİ 24 Temmuz 2024 13:18

kalemine cesaretine tşk. ediyorum sorunları iyi yazmışsın sağol Akif bey

Enes 23 Temmuz 2024 22:18

Kalemine emegine saglik abi.

Özkan işlek 23 Temmuz 2024 14:23

Elinize sağlık Akif Bey. Malatya, deprem olduğu zaman da kaderine teslim edilmisti. Şimdi isekonteolden çıktı. Güvenlik asayiş problemi var, insanların evleri teslim edilmedi. Kümes gibi evlere büyük para istyorlar. Kısacası işimiz çok zor.

Yavuz 23 Temmuz 2024 14:12

Eline yüreğine sağlık Akif bey.Çıkarsız ve doğru bir bilgilendirme olmuş.Umarım sayın bakanımız bu yazıyı dikkate alır.

Debremzede 23 Temmuz 2024 12:21

Kendi binası yıkılmasın diye caba gosteren muhtar üçbaglar mahhelesi Sivas caddesinin rezerv alan ilan edilmemesini istemek bu millet e ihanettir

Aynur Sarıcı 23 Temmuz 2024 08:03

Elinize sağlık üstad ..Ahh Malatya söylenecek yazacak öyle çok şey var ki..Ülkenin önceliği deprem şehirleri olmalı idi ve çok iyi ekipler kurup hızlı aksiyon alıp bir an önce şehri ayağa kaldırmalı idi..ama olmadı deprem anında başlayan yavaşlık ve kordinesizlik hala bugün de devam ediyor..

Yazarın Diğer Yazıları