Egzersiz ve Yaşam


Günümüz dünyasında insanoğlunun en büyük problemlerinden biri kısıtlanmış yaşam alanı ve hareketsiz yaşamdır. Hareketsiz yaşam dediğim anda birçoğunuz ‘ Günlük 10.000 adım atıyorum veya özellikle ev hanımlarının söylediği gibi egzersiz yapmıyorum ama tüm gün evde uğraşıyorum’ sözlerini duyar gibiyim. Öncelikle günde 10.000 bin adım atmanız veya ev işleriyle uğraşmanız bir fiziksel aktivite olsa da sizin için sağlıklı, bilinçli bir egzersiz yöntemi değildir.

Fiziksel aktive ile egzersiz arasındaki bu farkı daha net şu şekilde açıklayabiliriz. 

Fiziksel aktivite; Enerji tüketimini arttıran kas aktiviteleri ile oluşan vücut hareketlerin bütünüdür.

Egzersiz; Planlı, programlı, tekrarlayan ve bir amaca yönelik fiziksel aktivitedir.

Yani her egzersiz içerisinde fiziksel aktiviteye barındırsa da her fiziksel aktivite içerisinde egzersizi barındırmamaktadır.

Yorulmadan dinç bir şekilde fiziksel aktivite yapabilmemiz ise fiziksel uygunluğumuzun seviyesini göstermektedir. 

Günümüzde sayısız hastalıklar ve organizmamızın karşılaştığı olumsuz durumlar bilinçli bir şekilde egzersiz yapmadığımız için oluşmaktadır. Hareketsizlikten oluşan bu tip rahatsızlıklara HİPOKİNETİK hastalıklar denmektedir. Hareketsizliğe bağlı organizmamızda; kroner kalp rahatsızlıkları, hipertansiyon, hiperlipidemi, diyabet, obezite ve kas-iskelet hastalıkları gibi birçok hastalık meydana gelmektedir.

Peki, bu tip hastalıklara yakalanma riskini azaltmak ve sağlıklı bir şekilde yaşlanabilmek için;
                                                       
NE YAPMALIYIZ ??

Doğru egzersizler ile günde sadece 150 kalori ya da haftada 1000 kalori harcayarak sağlığınızda oldukça pozitif etkiler yaratabilirsiniz. Tabi bunun için sağlıklı beslenme ve uyku düzeniniz çok önemli bir yer tutmaktadır. Yapılan araştırmalarda günlük 150-250 kalori harcamanızı sağlayacak bilinçli ve doğru egzersizler ile kalp rahatsızlıklarında %50, hipertansiyon, diyabet, kolon kanseri hastalıklarında %30 oranında bir düşüşe rastlanmıştır.

Doğru ve bilinçli egzersizler derken ne söylemek istiyoruz? Öncelikle her bir bireyin vücut tipi ve kompozisyonu, kassal dayanıklılığı, esnekliği, kuvveti ve kalp damar sisteminin uygunluğu dikkate alınarak özel kişisel egzersizler belirlenmelidir ki bu nokta ‘ Personal Trainer’ dediğimiz bilinçli, eğitimli kişisel antrenörlerin önemi ortaya çıkmaktadır. Burada sizi uyarmak istiyorum çünkü artık spor salonlarında 1 ay spor yapan herkes antrenör olarak karşımıza çıkmaktadır. Sizden ricam çalışacağınız antrenörün veya eğitmenin Spor Bilimleri Fakültesi mezunu olup olmadığını ve yeterlilik belgelerini sorgulayın.  

Tekrar konumuza dönecek olursak eğer egzersizlerin kas kuvvetini, dayanıklılığını, esnekliğini arttırma, kiloyu azaltma ve koruma yanı sıra kardiyovasküler hastalık ve tromboz riskini azaltma, kan yağ ve glikoz düzeylerini düşürme, psikolojik durumu ve uyku kalitesini düzeltme, kemik mineral yoğunluğunu arttırma, bazı kanser tiplerini ve kronik ağrıyı azaltma gibi birçok olumlu etkileri olduğu bilinmektedir. 

Sağlıklı yaşam için egzersizlerde dikkat edilmesi gereken 4 ana kategori bulunmaktadır.

Bunlar; 

*Aerobik (oksijenli) egzersizler. ( Yürüyüş veya düşük hızda yapılan koşular).  Aerobik egzersizler halk dilinde kardiyo olarak da adlandırılmaktadır. Kan dolaşım hızının oksijenle buluşup artmasını hedefleyen egzersizlerdir.

* Kuvvet egzersizleri. Özellikle core diye adlandırılan merkez kas gruplarının kuvvetlendirilmesi.

* Esneklik egzersizleri. Kas boyunun uzayıp hareketliliğiniz artması için çok önemlidir.

* Denge egzersizleri. İnsanlar yaşlandıkça kas oranlarındaki azalma nedeniyle kas içi koordinasyonu ve denge yeteneklerini kaybederler. Denge egzersizleri bu sebeple çok önemlidir.

UNUTMAYIN HER AKTİVİTE EGZERSİZ DEĞİLDİR ..
 

malatyanethaber@hotmail.com

YAZIYI PAYLAŞ!

İlk Yorum Yazan Sen Ol!

YAZARIN SON 5 YAZISI
03Tem

Egzersiz ve Yaşam