Eşref Bolukçu

Uzaktan Eğitim mi Sınıfta Eğitim mi?

Eşref Bolukçu

Korunavirüs salgını hayatımızın her alanına etki yaptı. Bu etkilerden en önemlisi eğitim öğretimimize oldu. Bu salgından dolayı okullar tatile girince doğal olarak öğrencilere bilgi verme noktasında çözüm olarak uzaktan eğitim görüldü. Daha doğrusu uzaktan öğretmek bir alternatif olarak uygulandı.

Uzaktan bilgi verme uygulaması halihazırla zaten uygulanan bir sistem. Üniversitelerin açık öğretim bölümleri yıllardır uzaktan dersler vermektedir. Millî Eğitim Bakanlığı, açık öğretim sisteminde ve EBA projesi ile internet üzerinde öğrencilere bilgi sunumu yapmaktadır. Birçok özel kurum, mesleki eğitimlerle ilgili uzaktan öğretim yapmaktadır.

Yani uzaktan eğitim öğretim hayatımıza girmişti zaten. Ancak, koronavirüs ile ilgili önlemlerden dolayı uzaktan öğretim sistemi toplumun her kesimini ilgilendirmeye başladı. Anne babalar, bu sistem ile ilgili doğal olarak sorgulayıcı yaklaşmaya başladılar ki bu gayet normal…

Millî Eğitim Bakanlığı hem internet üzerinden hem de televizyonlardan ders verme kararı aldı.

Peki uzaktan öğrenme ile yüz yüze eğitim öğretim arasında ne gibi farklar, avantajlar ve dezavantajlar var?

Uzaktan öğretim, günümüzde iki şekilde yapılmaktadır. Genelde uygulanan şekli, derslerin video, etkinlik, soru çözme şeklinde olanıdır. Ancak son zamanlarda canlı yayınlarla, öğrencinin o an katılım yapıp soru sorabildiği uygulamalar da yapılmaktadır.

 Uzaktan öğretim bazen avantajı olsa da bazen dezavantajlıdır. Bu yüzden uzaktan öğretim yapan üniversite ve kurumlar zaman zaman yüz yüze öğretim ve yüz yüze danışmalık da yapmaktadır. Avantajlı yönü ise yüz yüze eğitim öğretimin mümkün olmadığı zamanlarda kullanılması ve aynı anda birçok öğrenciye ders verilebilmedir. 

Kabul etsek de etmesek de gelecekte uzaktan eğitim öğretim yüz yüze eğitim öğretimin alternatifi olacaktır.

Uzaktan öğrenme ile yüz yüze eğitim öğretim arasındaki temel farklara baktığımızda en önemlisi öğrenci ile öğretmeni ayırmasıdır. Diğer farklar ise kullanılan araçların farklı olması, uzaktan eğitimin daha geniş kitlelere hitap etmesi, uzaktan eğitimin teknoloji ile daha fazla ilişkili olması, değerlendirme sistemlerinin farklı olması, yer ve zamandan bağımsızlığın sağlanması olarak sıralanabilir.

Uzaktan öğrenmenin sınıfta öğrenmeye göre bazı avantajları da vardır: sağlanan imkânlar nedeniyle uzaktan eğitimin daha kolay sürdürülebilir olması, yüz yüze öğrenme imkânı bulunmayan öğrencilere erişilmesi, eğitim giderlerinin azalması, daha merkeziyetçi bir sistem olması sebebiyle eğitimde kalitenin artması, teknolojik gelişmelerin daha hızlı transferine imkân sağlaması, tüm bireylerin eğitimden eşit yararlanmasının sağlanması. Bireylerin farklı eğitim gereksinimi duymaları ve mevcut eğitim sisteminin bunu karşılayamadığı durumlarda yeni olanaklar geliştirerek bireysel, bağımsız öğrenme ile kitle eğitiminin sağlanması, geleneksel eğitim uygulamalarındaki aksaklıkları giderici yeni seçenekler yaratılması, mevcut eğitimin dışında kalan bireylere eğitim olanağı yaratan yeni modeller yaratılması, dünyanın değişik ülkelerinde yaşayan öğrenci ve eğitimciler aralarında etkili iletişim kurma fırsatı sağlaması, öğrencilerin uzaktan eğitim ile dünyanın değişik ülkelerinde bulunan üniversitelerin eğitim imkânlarından yararlanabilmesi, psikolojik sorunlar yaşayan öğrencilere rahatlık sağlaması (örneğin sosyal fobi), olarak düşünülebilir.

Uzaktan öğretim sisteminin dezavantajlarına gelince uzaktan eğitimin başarısı, kullanılan araçlarda çıkabilecek muhtemel problemler ile yakından ilgilidir. Kullanılan araçlarda çıkabilecek problemlerin geniş etkiye sahip olması, öğrencilerin bir kısmının gerekli olanaklara erişememesi, iletişim yöntemlerindeki değişikliğin olumsuz etkileri, altyapı değişikliklerinin eğitim planlarını doğrudan etkilemesi, öğretmenin sorumluluk alanını etkilemesi sebebiyle ek yük getirmesi, öğrenme ortamlarında önemli görülen yüz yüze etkileşim ortam ve olanakları, öğrenme sürecinde karşılaşılan öğrenme güçlüklerinin anında çözülememesi ve bu durumun ardından gelişebilecek sıkıntılar, anında yardım görememe ve sorunun giderilmemesinden kaynaklanan davranışların gelişimi, kendi kendine çalışma alışkanlığı olmayan ve bu yeteneğini geliştirmemiş bireyler için planlama zorluğu, çalışan bireylerin kendine ayıracakları vakitte ders çalışma zorunluluğu, laboratuvar, atölye gibi uygulama ağırlıklı konuların işlenmesindeki sınırlılıklar, öğrenci sayısındaki fazlalık nedeni ile iletişimdeki sınırlılıklar.

Ne olursa olsun uzaktan öğretim sistemi, sınıfta eğitim öğretimin yerine geçmemelidir. Destekleyici bir sistem olarak kullanılmalıdır. Okula gidemeyen, çalışan ya da daha çok bilgi sahibi olmak isteyenler için kullanılması gereken bir sistemdir.

Uzaktan öğretimin kullanılması zorunlu ise etkileşimli olmalıdır. Yani öğrencilerin dersi canlı dinlediği, soru sorabildiği ve derse katılabildiği bir teknoloji kullanılmalıdır.

Saygı ve selamlarımla…
 

Yorumlar 1
ASİ 06 Kasım 2020 14:11

ACAYİP GÜZEL

Yazarın Diğer Yazıları