Psikolojik Korona - Eşref Bolukçu

Psikolojik Korona


Bu yazımda “psikolojik korona” ya da diğer bir adıyla “yalancı korona” hakkında bilgi vereceğim. Covid19 salgını ile birlikte bir çok insan korku ve kaygı yaşamaya başladı. Bu durumun en önemli sebebi, sürecin belirsizliği ve iletişim kanallarında korona ile ilgili olumsuz durumların sürekli paylaşılıyor olmasıdır. Sokağa çıkan, sosyal ortama giren, alışverişe çıkan ya da iş yerine giden bazı kişiler psikolojik olarak koronavirüs belirtisi yaşayabiliyor. “Ateşim çıktı, boğazım ağrıyor, göğsüm ağrıyor, koku alamıyorum” gibi düşüncelerle kendini dinleyen insanlar, bu kaygı döngüsü sonucu, kendisini zamanla bu şikayetlere inandırabiliyor.

Yalancı korona hastalığı hayatımıza girmiş bulunmaktadır. Salgın sonucu yaşanan yüksek kaygının ortaya çıkardığı sahte korona dünya üzerinde her ülkede görülebilmektedir. Yapılan bilimsel çalışmalarda, bu salgın döneminde insanların kaygı durumunda bir yükseliş meydana gelmiştir. Bu yüksek kaygı sonucu ise sahte corona vakalarını ortaya çıkarmaktadır. Psikolojik kökenli olan bu yalancı korona (Pseudo-Corona)  asıl koronada görülen belirtilerin yaşandığı, bu belirtilerin kendisinde olduğu düşüncesinden ibarettir.

Yalancı koronayı ortaya çıkaran yüksek kaygıdır. Covid-19’a yakalanmadığı halde yüksek kaygı nedeniyle psikolojik olarak kendini kötü hisseden, belirtileri yaşadığını zannederek hastanelere başvuran kişiler olabilmektedir. Kaygı bozukluğu yaşayan kişiler, yaşadıkları en ufak bir sıkıntı halinde salgına yakalandıklarını düşünerek panikle soluğu hastanede alabilmektedir. Vücudundaki belirtileri yoğun olarak dinlemeye başlayan biri ateşi çıktığını, boğazının acıdığını düşünebilir. Bunları düşünmeye başladığında gerginlik yaşar, kalp ritmi değişir, solunum hızı farklılaşır. Bunun sonucunda kişi  covid-19’a yakalandığını düşünür, hastaneye gidip ısrarla test yaptırmak isteyebilir.

Covid-19 salgını, dünya üzerindeki yeni bir salgındır, tarihi bir deneyimi yoktur. Bu geçici süreci sağlıklı bir şekilde atlatabilmek için bazı önerileri şöyle ele almak istiyorum:

Bu süreçte psikolojik dayanıklılık çok önemlidir. Psikolojik dayanıklılık için ise sağlıklı beslenmek, panik duygusu ile hareket etmek yerine, daha sakin ve bilinçli bir şekilde hastalığa karşı uzmanlar tarafından önerilen gerekli tüm önlemleri almak gerekir. Bağışıklık sisteminin güçlü tutulması gerekir. Hazır gıdalar yerine daha doğal olan ev yemeklerini tavsiye ediyorum. Hem fiziksel sağlık için hem de psikolojik sağlık için düzenli gece uykusu çok önemlidir. Düzenli gece uykusunu almayan insanlar kaygıya daha yatkın olurlar. Günlük olarak, ev içinde düzenli spor yapınız. Aynı zamanda nefes egzersizlerini de ihmal etmeyiniz.  Yanlış bilgiden kaçınılmalıdır. İnternet üzerinde edinilen her bilgi doğru olmayabilir. Aşırı bilgi yüklü olmak da bazı kişilerde kaygı ve korkuya sebep olabilmektedir. Televizyonlarda ve diğer iletişim kanallarında covid19 ile ilgili her gün ve sürekli olumsuz paylaşımlar yapılmaktadır. Bu olumsuz paylaşımlar konusunda bilgi sahibi olmak bir çok kişiye fayda sağlamaz. Eğer kaygı, stres ve korkunuz varsa bu tür paylaşımlar konusunda bilgi sahibi olmayınız. Evlerine gidemezseniz bile sevdiklerinizle iletişime devam ediniz. Bu durum kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlayacaktır.

Unutulmaması gereken şey, aşırı hassas olmak, aşırı kaygılı olmak ve korku, sizleri covid-19’dan korumayacaktır. Sizi koruyacak olan şey, bilgili ve bilinçli olma düzeyinizdir.

Selam ve saygılarımla.

esrefbolukcu@gmail.com

YAZIYI PAYLAŞ!

İlk Yorum Yazan Sen Ol!

YAZARIN SON 5 YAZISI
20Eyl

Baskil Karaleylek Kanyonu

13Eyl
06Eyl

Acaba Çocuğum Okula Hazır mı?

30Ağs
23Ağs