Vahdettin Yiğitcan

Ekmekte Kayıkçı Kavgası

Vahdettin Yiğitcan

Ya Devlet Başa Ya Kuzgun Leşe!

Malatya gibi sözümona dört dörtlük bir şehirde ekmek fiyatları üzerine haftalardır duymaktan gına getirdiğimiz bir ağız dalaşıdır devam ediyor. Kim bu kargaşaya dur diyecek henüz bilinmiyor!

Fırıncılar Odası, Esnaf Sanatkarlar Konfederasyonu ve Büyükşehir Belediyesi, ekmek konusunun tarafları olmaları nedeniyle her kafadan farklı bir ses çıkıyor! Karşılıklı açıklamalar birbiri peşi sıra geliyor!

Bizim sosyal belediyemiz diye zannettiğimiz Büyükşehir Belediyemizin işlettiği MEGSAŞ şirketi, ekmekten fahiş para kazanan bir Tüccar.

Ekmeğe zam söylentisinin çıktığı o günden bu yana her fırın keyfince fiyat uyguluyor... 

Bu ne başıboşluktur anlayabilmiş değiliz sayın vali Aydın Baruş?

Belediye Başkanı Selahattin Gürkan, Büyükşehir Belediyesi yapımı, kendisini öven üç taraftarın videosunu twitterda paylaşmakla meşgul!

------------

 Selahattin Gürkan Retweeted


Malatya Büyükşehir Belediyesi @MalatyaBelTr 14h Teveccühünüz ve sevginiz en büyük gücümüz... #Malatya
------------

Ekmek fiyatlarının yasal düzlemde tartışmaya mahal bırakmaksızın belirlenmesinin bir imkanı yok mu?

Haftalardır yaşadığımız kaosun bir açıklaması var mı, sayın vali? Bu duruma, "dur" diyemiyor musunuz?

Geçen hafta Koyunoğlu Mahallesinde pideyi 1.TL'ye satan bir fırını gözlerimle gördüm. Aynı zamanda yüzde doksan fırın yasal bir tarife olmaksızın pideyi 1.50 TL'ye satmakta bir beis görmüyor... 

Vatandaş derdini kime şikayet edecek?

Asıl belirleyici olan Büyükşehir Belediyesi, göstermelik bir gramaj ve fiyat kontrolü yaparak, zabıtalı denetim fotoğrafıyla basında boy gösterip ardından serap misali bir göründü sonrasında yok oldu!

Devlet ciddiyeti ile bağdaşmayan bu kayıkçı kavgasına sebebiyet verenlere yazıklar olsun.

Kimin haklı kimin haksız olduğunu halk olarak bir türlü anlayamadık. 

Bu karmaşanın baş sorumlusu ise Malatya Büyükşehir Belediyesi. 

Benim nazarımda Malatya Büyükşehir Belediyesi ve dolayısıyla başkanı Selahattin Gürkan "ekmek" konusunda fahiş fiyatla garip gureba ve dar gelirli insanlara muadillerine oranla ( 6 Eylül fiyatlarıyla) bir ekmeği 50 kuruş daha pahalıya satmakla bütün inanırlığını yitirmiş bir durumda. Çok zor değil maliyet hesaplaması. Bir başkası yapabiliyorsa sen neden yapmayasın? Soru bu kadar basit ve açık. Yapmıyorsan amacın farklı demek ki!

Nihayet önceki hafta Malatya Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği (ESOB) Başkanı Şevket Keskin, ekmeğin resmi tarifesinin alındığını, Malatya'da 200 gr'lık pide ve somunun 150 kuruştan satılacağını açıkladı.

Hemen ardından Malatya Fırıncılar ve Unlu Maddeler İmalatçıları Esnaf Odası Başkanı Mehmet Büyükelçi karşı bir açıklama yaparak "170 gram pidenin 1,50 TL'ye, 'tavsiye tarife' ile satışını yapmaktayız." dedi... 

Mehmet Büyükelçi'nin söz ettiği yeni bir tarife türü olarak ilk defa adını duyduğumuz "TAVSİYE TARİFE"yi kim vermiş kendilerine? 

 Son olarak Malatya Valiliği Ticaret İl Müdürü Ahmet Demirbağ tarafından yapılan açıklamada, 31 Ağustos 2020 tarih ve 08 sayılı kararı ile 200 gr pide ekmek fiyatının 1.50 TL olduğu belirtilmiştir. 

Ticaret İl Müdürlüğünün açıkladığı bu tarifeyi de kanunsuz nitelendiren MFEO Başkanı Mehmet Büyükelçi, "Kamu kurumlarımızın bize kanunsuzluğu dayatması karşısında Malatya’daki tüm hukukçularımızı göreve davet ediyorum." diyerek iddiasının arkasında durmuştur.

 Bu arada MEGSAŞ'a şimdi gün doğdu, o da fırınlara bakarak 200 gr'lık normal ve kepekli ekmeğini 145 kuruş gibi cüz'i bir fiyat ayarlamasıyla  (zam değil, ayarlama) halkın istifadesine sunacağını açıklayarak, ekmek fiyatında ucuzluğu sağlamış olur... 

Biz de yeriz!

Vali Aydın Baruş'a Önerilerim

Malatyalılar şehirlerini çok sevdiklerinden illerinin plaka numarası olan 44 rakamına da mübalağalı bir iştiyakla sarılmışlardır.

Bu nedenle şehrin plaka numarasından mülhem, Malatya için "dört dörtlük", yani eksiksiz, mükemmel şehir derler.

Bununla da yetinmeyen gurbetteki Malatyalılar ise, ister yurt içinde isterse de yurt dışında olsunlar aldıkları otomobilin plaka numarasının son rakamlarını da 44 olarak seçer ya da 44 olması için ilave para ödeyerek 44 olmasını sağlarlar.

Bu durumu 44'lü telefon numaralarında da görmek mümkün.

Dört dörtlük şöhrete sahip bu şehrin yerel yöneticileri de haliyle hizmetlerini kendi deyimleriyle daima "dört dörtlük" ifa ederler.

Oysa durum hiç de söyledikleri gibi değildir. Bu tesbitlerim Nazım Hikmetin deyimiyle "Bittecrübe sabittir"

Malatya'nın tam merkezinde sebze, meyve, kasap ve balık pazarı vardır, bilirsiniz...

Koronavirüs öncesi bu pazara girmek her babayiğitin karı değildi. 

Geçtim kaldırımları ortada cadde diye bir yol yoktu. Ancak bir kişinin adım atacağı bir daracık koridor bırakılmıştı. 

Böylesine ilkel, çağdışı ve gayrı insani alışveriş pazarını düzenlemeyen, denetlemeyen ve böylesi çirkef ortamı Malatyalılara reva gören başta Büyükşehir ve Battalgazi Belediyeleri idi. 

Defalarca yazmama rağmen duyan gören bir yetkili olmadı! Bu nasıl "Gönül Belediyeciliği"dir? 

Allah koronavirüsten razı olsun.

Siz o günlerde koronavirüsün yayılma tehdidi karşısında başkanlığınızda toplanan İl Hıfzıssıhha Kurulunca pazarın kapatılacağı kararı aldınız. Çok isabetli bir karardı.

Pazarın kapatılma kararı üzerine 13 Nisan 2020'tarihinde "Teşekkürler Sayın Valim Aydın Baruş, Belediyelerin Yapmadığını Virüs Yaptı" başlıklı bir yazı yazdım. 

Hatta o yazımda da pazarın yeniden ve çağdaş bir çehreyle açılmasına dair bir öneri sunmuştum.

Hatırlatmak babından yeniden tekrarlıyorum:

Yeniden Açılış Milat Olmalı 

Koronavirüsün hayırlısıyla atlatılması neticesinde bu çarşılarımız yeniden açılacak...

Ancak, virüsten sonrasının çok iyi planlanması icap eder. 

Teşekkürler sayın valim Aydın Baruş, sizin başkanlığınızda alınan bu kararı yürekten destekliyor ve devamının çok daha güzel olmasını diliyorum...

Şimdi Valiliğin öncülüğünde, belediyelerin de katkılarıyla kapatılan bu çarşıların insanımıza yakışır bir hizmet verebilmeleri için acil bir çalışma kurulu oluşturulmalıdır.

Konunun uzmanları tarafından standartlar belirlenerek, dükkanların, aydınlatmadan raf sistemlerine kadar iç düzenlemeleri mükemmel şekilde dizayn edilerek, çağdaş ve modern bir çarşıya kavuşmak, her Malatyalının hakkı...

Çarşının yeniden hizmete girmesi bir milat olarak değerlendirilip dükkanlar pırıl pırıl dekore edilmeli...

Çarşı esnafı kara düzen bir çalışmaya yeniden mecbur bırakılmamalı...

Esnaflara yönelik valilik, üniversite ve belediye koordinesinde sertifikalı eğitim programları düzenlenerek yaptıkları işin önemi hakkında bilgilendirilmelidirler..

Sonuç Almak İçin MOTAŞ'a Dikkat!

Sayın Vali:

Görüyorum ki büyük bir çaba içerisindesiniz. Takdir etmemek mümkün mü?

Ancak bu çabaların olumlu sonucunu almak için denetim ve yaptırımların her alanda uygulanması lazım gelir.

Önceki hafta şehrimizin il merkezinde yer alan işyerlerini, kahvehaneleri, çay ocakları, ve Kanalboyu Şehit Hamit Fendoğlu Caddesinde bulunan kafeteryaları denetlemiş ve yapmış olduğunuz denetimlerde özellikle sosyal mesafeye uyulup uyulmadığını, bu konuda alınan kural ve kaidelere riayet edilip edilmediğini kontrol etmişsiniz.

Bu denetimlerin her gün devam edeceğini belirterek, “Hiç kimsenin vatandaşlarımızın sağlığını tehlikeye atma hakkı yoktur. Kurallara uymayıp halkın sağlığını tehlikeye atanlar hakkında gerekli uyarılarda bulunarak sorumsuzca davranan kişi ve iş yerlerinin ihlallere devam etmesi halinde gerekli yaptırımların uygulanması hakkında görevlilere talimat verdim” demişsiniz.

Buraya kadar çok güzel, ancak, Malatya'nın MOTAŞ diye bir toplu ulaşım işletmesi var.

Geçtiğimiz günlerde insan taşımacılık filosuna da 15 adet sıfır kilometre otobüs takviyesi yaptı.

Zannederim Büyükşehir Belediyesi dolayısıyla MOTAŞ, sosyal mesafe kuralları gereğince sefer sayılarını arttırmak amacıyla bu masrafa girdi...

Size zahmet bu MOTAŞ işletmesinden koronavirüs öncesi sefer saatleri ve sayılarını gösteren çizelgelerini isteyin.

Bir de bugünlerde uyguladığı sefer saatleri ve sayılarını içeren çizelgeyi isteyerek, karşılaştırmalı mukayese ettirin.

Bu da yetmez, bizzat sahada sivil polislerce işe gidiş ve dönüş saatlerinde otobüslerde fotoğraflı tespitler yaptırın.

Ayrıca Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi'nin otobüs ve minibüsleri iç kameralarla izlediği görüntü merkezinde de durum gözlemleri yaptırabilirsiniz.

Bakalım sonuç ne çıkacak? 

MOTAŞ ise bu arada boş durmuyor. Büyük bir özveriyle araçlarını hiçbir fedakarlık ve masraftan kaçınmadan araçlarını dezenfekte ettiği haberlerini fotoğraflarla basına servis ediyor. 

Sabah saatlerinde balık istifi taşınan insanların vebalini Büyükşehir Belediyesinin çok övündüğü "Sosyal Belediyecilik" insafına bırakıyorum.
 

Yazarın Diğer Yazıları