Taziyelerde Yemek Verilmesi Uygun Görülmemiştir (2) - Lütfü Caner

Taziyelerde Yemek Verilmesi Uygun Görülmemiştir (2)


Cenazelerden sonra yemek vermek veya mevlit okutmak ne farzdır, ne sünnettir...

İslâm tarihinde ve İslâm kültüründe böyle bir uygulama da yoktur.. Cenazeden sonra yemek verme adetinin daha doğru bir ifadeyle bidiattın tarihi ülkemizde birkaç yıllıktır.. Aynı zamanda bu uygulama yöreseldir,  çoğu  yerlerde böyle bir uygulama yoktur..

Zaten yemek vermenin cenazeyle hiçbir ilgi ve alakası da yoktur.. Hatta cenazede yemek vermek hadisenin tabiatına tamamen zıttır...

Çünkü yemek vermek neşe ve sevinmenin bir nişanesi, bir ifadesidir.. Bunun için dinimizde düğünlerde yemek vermek sünnettir ve bu sünnet hadislerle sabittir.

Cenaze ise yas yeri demektir...

Cenaze sahibinin uzaktan gelmiş, yatıya kalacak akraba ve dostları gelmişse, bunların sabah, öğle ve akşam yemeğini, komşularının getirmesi tavsiye edilmiştir...

Dikkat! Din İşleri Yüksek Kurulu'nun açıklamasına göre cenazede dağıtılan bu yemek helal değildir. Son yıllarda cenaze sahibi evlerde farklı bir adet ortaya çıkmaya başladı. Anadolu'nun bazı küçük illerinde bile cenazenin ilk günlerinde bazen üç gün boyunca çadırlar kurulup pideler dağıtılıyor. Buraya kadar ortada problem yokmuş gibi görünüyor. Öncelikle dinimizde, sünnette bu çadır tutma ve pide dağıtma geleneğinin yeri var mı sorusunun cevabını araştırdık..

Bu konuda Din İşleri Yüksek Kurulu'nun kararı şu şekilde: Hz. Peygamber, ölünün kendi ailesinin yemek hazırlayıp gelenlere ikram etmesini hoş karşılamamıştır...

 Ölen kişinin mirasçıları fakir iseler veya aralarında buluğ çağına erişmemiş çocuk var ise, geriye bıraktığı maldan yemek yapılarak cenazeye gelenlere verilmesi helal değildir. Buna karşılık Peygamberimiz, komşu ve akrabalarının ölü sahiplerine yemek getirmelerini tavsiye etmiştir (İbn Mace, Cenaiz, 59). (Hadis-i Şerif)

Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu:

“Cafer’in ev halkına yemek hazırlayınız. Çünkü onların başına kendilerini meşgul eden bir iş gelmiştir.”

Kaynak: (Ebu Davud, Cenâiz, 25-26; Tirmizî, Cenaiz 21; İbn Mace, Cenaiz 59; Ahmed b. Hanbel, 6/380)

Bu konuda Din İşleri Yüksek Kurulu'nun kararı şu şekilde: Hz. Peygamber, ölünün kendi ailesinin yemek hazırlayıp gelenlere ikram etmesini hoş karşılamamıştır.

Cenazede yemek dağıtmak helal değildir?  Hele bugün günümüzde bu adet bazı yörelerde adeta çığırında çıkmıştır. Bazı vatandaşlar taziyesine gelen misafirlere yemek vermek için bankalarda kredi çekip ziyafet sofraları vermektedirler...

İşte yazımızın başında belirttiğimiz gibi, toplumumuzun büyük bir kesimi, maalesef Kur’an dan ve Peygamber Efendimizin sahihi sünnetlerinde bihaber oldukları için, Allah’tan bize indirilen dine değil,  toplumun geleneksel öğretileri ile uydurulmuş dine inandıkları için bu bidat ve hurafeler  toplumda hüküm sürmektedir...

Yani kısacası, Peygamber efendimizin Hadis-i Şeriflerinden anlaşılacağı üzere, Peygamber Efendimiz Taziye evine gelen misafire yemek verilmesini hoş karşılamamıştır...

Ancak taziye evine uzaktan gelen ve yatıya kalacak olan dost ve akrabalar içinse, komşuların yemek getirmesi tavsiye edilmiştir...

Biz Müslümanlar olarak,  toplumun bazı kesimlerince uydurulmuş dine değil, Kur’an’a ve Peygamber Efendimizin sahihi sünnetlerine sarıldığımız takdirde, bu bidat ve hurafelerde ancak kurtuluruz...

Rabbim bizlere gerçek Kur’an-i İslam’a inanmayı nasip etsin. Amin...

Saygılarımla. / lutfucaner44@gmail.com

YAZIYI PAYLAŞ!

İlk Yorum Yazan Sen Ol!