Lütfü Caner

Taziyelerde Yemek Verilmesi Uygun Görülmemiştir (1)

Lütfü Caner

Türkiye’nin son yüzyılında halk arasında insanların büyük bir bölümü Kur’an-ı Kerim-i ve Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’in sahihi Hadislerini ve sünnetlerini doğru dürüst okumaya ve öğrenmeye pek zahmet etmedikleri için,  Allah Tarafından Peygamber Efendimiz vasıtası ile insanlığa indirilen dine değil,  ancak toplum içinde bazı kesimlerin kendilerine dayattıkları uydurulan geleneksel dine inandıklarını görüyoruz...

Tabi ki durum böyle olunca da, sapla samanın biri birine karışması misali her şey tersinde yapılmaya çalışılıyor.. Ülkemizde yıllardır (TAZİYELERDE) yemek verİlir mi, verilmez mi tartışması sürüp gidiyor.. Hatta bazı cenaze sahibi vatandaşlarımızın gelen misafirlerine yemek vermek için bankalarda kredi çekme durumuna dahi düştükleri basında yazılıp çiziliyor...

Her ne kadar Diyanet İşleri Başkanlığımız ve bazı alimlerimiz bu konuda zaman zaman bazı açıklamalar yapsalar da, vatandaşın çoğu yine kendi bildiğini okuyor ve kulaktan dolma öğretilerle  taziyesine gelen misafirlere yemek ziyafetleri vermeye devam ediyor...

PEKİ, İSLAM DİNİ: TAZİYELERDE GELEN MİSAFİRE YEMEK VERME KONUSUNDA NASIL BAKIYOR?

SORU: Cenaze evinde yemek yemenin hükmü nedir?

CEVAP: Dinimizde cenaze evine taziye için giden akraba, komşu veya dostların orada yemek yemeleri değil, beraberlerinde yemek götürmeleri tavsiye edilmiştir. Peygamberimizden nakledilen bir rivayet şöyledir: Abdullah b. Cafer’den… Demiştir ki: Resulullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Cafer’in ev halkına yemek hazırlayınız. Çünkü onların başına kendilerini meşgul eden bir iş gelmiştir.” (Ebu Davud, Cenâiz, 25-26; Tirmizî, Cenaiz 21; İbn Mace, Cenaiz 59; Ahmed b. Hanbel, 6/380) Bu hadis sebebiyle cenaze sahiplerinin kendilerine taziye için gelen misafirlerine yemek hazırlaması mekruh kabul edilmiştir. Hatta Cerir b. Abdullah el-Becelî radıyallahu anh tarafından söylenen “Biz ölünün ailesi yanında toplanmayı ve onların yemek hazırlamasını onun üzerine feryad-ü figan ederek ağlamaya denk (bir günah) olarak görürdük.” (İbn Mace, Cenâiz, 60) rivayeti de dikkate şayandır.

Kaynak: www.fetva.net/goruntulu-fetvalar/cenaze-evinde-uc-gun-yemek-icmek-haramdir-deniyor-dogru-mu.html

Eğer cenaze sahibi ölenin hayrı için yemek hazırlayıp yedirmeyi düşünmüşse, şunu unutmasın ki, bid’atle sevap kazanılmaz. Ölen namına hayır yapmak istiyorsa, bu güzeldir. Ama etrafta hayır yapacak, yedirecek veya giydirecek öyle fakir fukara insanlar vardır ki, belki onlar bu kalabalıkta verilen yemekten bile istifade edemiyorlardır!

Dolayısıyla ölen kişi namına bir hayır yapılacaksa, cenaze definin den sonraki günlerde, gerçek fakir, fukara bulunur ve sadaka onlara verilir.. Veya bir hayır ve hizmet kurumuna ölen kişi namına tasadduk yapılır...

Netice olarak taziye esnasında sünnet olan, cenaze sahiplerini yemek külfetine sokmak değil, bilakis sabah, öğlen ve akşam cenaze sahipleri için komşularının yemek hazırlayıp getirmesini Peygamber efendimizden rivayet edilmiştir...

(DEVAMI VAR)

Yazarın Diğer Yazıları