Ali Yiğit

Genç çiftçi bulmak

Ali Yiğit

Bir nesil daha geçtiğinde  sanırım çiftçilik yapacak kimse bulunamayacak..

Çiftçiyi tarlada tutamadığınız sürece genç çiftçi bulmanız da imkansız gibi bir şey..

Emeğinin karşılığını alamayan bir çiftçi neden ürün yetiştirsin ki; bir yıl zarar iki yıl zarar nereye kadar..

Çiftçi zarar ederken aracı nasıl kar ediyor?

Ekonominin halktaki yangın yeri mutfaktır.. Mutfaktaki yangını söndürmenin en büyük etkeni çiftçiyi tarlada tutmaktan geçiyor..

“Eski sıkıntılı dönemlerde et, sebze, meyve, ekmek gibi temel gıda ürünleri ucuzdu, insanlar karınlarını doyurabiliyordu.

Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar.

Şimdi farklı bir durum var. Et pahalı, meyve, sebze pahalı, ekmek pahalı” diyor..

Halkı rahatlatmak için eti ucuzlatmamız lazım, meyveyi sebzeyi ucuzlatmamız lazım, ekmeği ucuzlatmamız lazım.

Bunu yapamazsak işimiz zor.

Önce mutfaktaki sıkıntıyı çözmek zorundayız.

Bunu yapmanın yolları da belli: Çiftçiyi tarlada tutmak ve genç çiftçiler bulmak.

Yani tarımda üretim şart.

Yeni Şafak gazetesinden Yaşar Süngü'nün 5 milyon çiftçiyi doyurur sanız 76 milyon vatandaş ucuz sebze ve meyve yiyebilir tespitine katılmamak mümkün mü?

Tarım ve Orman Bakanlığı verilerine göre Çiftçi Kayıt Sistemi’ne kayıtlı çiftçi sayısı 2003 yılında 2,8 milyon iken, 2010 yılında 2,3 milyona ve 2017 yılında 2,1 milyona geriledi.

Diğer bir deyişle, bu süre zarfında yaklaşık 700 bin çiftçi tarım desteğini bile almaktan vazgeçti.

Üretimi sağlayamazsak, çiftçiyi tarlada tutamazsak bu pahalılık devam eder.

**

Dövizdeki anormal hareketlilik yüzünden mazot, gübre, ilaç, tohum fiyatları arttı. Bütün girdi fiyatları fırladı.

Tarımın uzun süredir mevcut olan yapısal, finansman ve pazarlama sorunlarının halledilmesi gerekiyor.

Vatandaşın ucuz et yemesi için sütçülük yapanların kazanması lazım.

Sütçü para kazanırsa bakacağı hayvan sayısını artırır. Çiftçi para kazanırsa üretimini artırır.

Ucuzluk için bunu sağlamak yetiyor yani çözüm çok zor değil.

**

Bir önemli konumuz da Ramazan fırsatçılığı.

Ramazan öncesi market fiyatlarında 23 üründe fiyat artışı olmuş.

Üretici market fiyat makasına göre Ramazan ayında aracı fırsatçılar kuru inciri 4 kat, kuru kayısıyı 3,9 kat, yeşil mercimeği 3,8 kat, nohudu 3,7 kat, süt ve kırmızı mercimeği 3,6 kat fazlaya satıyor.

Ramazan ayında tek kazanan artan talebi suiistimal eden fırsatçılar, kaybedenleri çiftçi, vatandaş ve siyasetçiler.

Yani fırsatçının önünü arkasını kesersek herkes rahat edecek.

5 milyon çiftçi karnını doyurursa 76 milyon vatandaş da karnını ucuza doyuracak.

Bu kadar net.

Çiftçi, yağmur, çamur demeden zor tabiat koşullarına göğüs gererek üretiyor. Tüm zorluklara rağmen tarlasından, bağından, bahçesinden, ahırından, ağılından kopmayı düşünmüyor.

Çiftçimizin kıymetini bilmezsek karnımızı doyuramayız.

Yazarın Diğer Yazıları