Abdullah Ergün

Canım Kardeşim

Abdullah Ergün

Toplum olarak sinemaya bakış açımızda son yıllarda büyük değişim yaşanıyor.

Sadri Alışık melodramları ve klasik Yeşilçam filmlerinin çok uzağında Recep İvedik ve Cem Yılmaz ve benzer filmlerde edilen küfürlere gülen izleyici profili ortaya çıktı.

Bu tip filmlerin gişede hasılat yapması karşısında gelinen noktayı görünce 70’li yıllardaki sinema kültürünün ne kadar iyi şeyler ortaya koyduğunu daha anladık.

Komedi ve Dram sineme severlerin vazgeçemediği, en çok etkilendiği ve yılarca izlenmesine rağmen ilk günkü heyecanın yaşandığı konular arasında ilk sırada yer alıyor.

İyi bir senaryo, iyi bir oyuncu kadrosu, güğzel fotoğraflar ve her şeyden önemlisi filme uygun müziklerin bir arada olduğu filmlerin hala izlenmesinin nedenlerini yazmama gerek yok.

70’li yıllarda yapılan melodram Yeşilçam filmlerinde yaşanan güzelliklerin günümüzdeki filmlerde olmaması bu filmleri özel kılan nedenlerin başında geliyor.

1973 yılında Usta Yönetmen Ertem Eğilmez’in daha önce yaptığı filmlerin çok uzağında farklı bir senaryo ile filme çektiği Canım Kardeşim filmi üzerinden 45 yıl geçmesine rağmen hala popülaritesini devim ettiriyor.

 Metin Akpınar Tarik Akan, Kemal Sunal, Adile Naşıt, Halit Akçatepe, Adile Naşit, Münir Özkul ve Şener Şen’in de aralarında olduğu bol starlı kadro ile komedi filmlerine imza atan Arzu film Canım Kardeşim filmiyle büyük bir sürprize imza attı.

Canım Kardeşim vizyona girdikten sonra konusu, oyuncu kadrosu ve müziğiyle 70’li yılların sıkıntılı ortamında halkın büyük beğenisini kazanmıştı.

Tarik Akan, Halit Akçatepe, Kahraman Kıral, Sıtkı Akçatepe, Metin Akpınar ve Kemal Sanal’ın yer aldığı ve Cahit Oben’in etkileyici müziğiyle ön plana çıkan filmin konusu ve müthiş final sahnesi hiç unutulmayacak.

Küçük Kahraman, ağabeyi ve arkadaşı Halit ile birlikte yoksul ama gırgır ve şamata içinde mutlu bir hayat sürdürmektedirler. İş yapmayan ve günlerini aylaklıkla geçiren bu ikilinin tek amacı Küçük Kahraman’ın okuması ve hayatını kurtarmasıdır. Parasızlığa rağmen mahalledeki arkadaşlarıyla keyifli bir hayat geçiren küçük Kahraman’ın hastalığıyla ilgili gerçeğin ortaya çıkması her şeyi bir anda değiştirir. Yapılan sağlık taramalarından sonra kan kanseri olduğu anlaşılan Kahraman’ın en büyük arzusu bir televizyondur. Abisi ve Halit Kahraman’ın son arzusunu yerine getirmek için her şeyi göze alırlar ve sonunda Kahraman’ın son arzusunu yerine getiriler.

Televizyonda çizgi film çıkınca, Tarik Akan Kahraman’ı uyandırmaya gider fakat Küçük Kahraman artık yaşamıyordu kardeşinin küçük bedenini kucağına alan Tarık Akan’ın “ Canım Kardeşim” haykırışları ve o anda Cahit Oben’in herkesi gözyaşlarına boğan müziği bana göre Türk sinema tarihinin en etkileyici final sahnesi.

Bir filmin müziğinin filmin önüne geçtiği birkaç filmden birisi Canım Kardeşim oldu.

Daha önce Eric Segal’ın romanından esinlenen ve Arthur Miller’in yönetmenliği Ali Mc Graw ve Ryan O Neal’ın başrollerini baylaştığı, Francis Lai’nin yaptığı 1970 yılında vizyona giren Love Story filmi de benzer etki yaratmıştı.

Canım Kardeşim gerek konusu gerekse oyuncuların performansları ve Cahit Oben’in hala dinlenen etkileyici müziğiyle TV ekranlarında daha sık gösterilmesi lazım.

Günümüzde gazetelerin 3. Sayfa haberleri ve TV ekranlarında yaşanan olaylar karşısında Canim Kardeşim filminde yaşanan kardeş ve arkadaş sevgisinin ne kadar önemli olduğu filmin bitiminden sonra çok daha iyi anlaşılacaktır.

İstanbul’un70’li yıllarda bozulmamış hali, yeşilin fazla olduğu, filmin çekildiği mekanlarda sobalardan çıkan dumanlar hemen karşısında çok katlı binalar, çatılarda yer alan TV antenleri kıyafetler kısaca 70’li yılların bütün sıcaklığını içinde barındıran Canım Kardeşim her gösteriminde bizleri duygu seline götürmeye devam ediyor.

Böylesine etkili bir müziğin piyasaya çıkmaması da çok ilginç.

Cahit Oben’in filmin müziği konusunda görüş bildirenler ve ısrarla bu müziğin müzik marketlerin raflarında yer alması yönündeki ısrarları karşısında bir sürpriz yapacak mı?

Bu sürprize çok ihtiyacımız var.

Filmin her karesinde bizleri gözyaşlarıyla baş başa bırakan Cahit Oben’in artık filmin final sahnesindeki gözyaşları sevinç gözyaşlarına dönüştürmesi için kendisinden müjdeli haberi bekliyoruz.

Muhteşem bir filme muhteşem müziğiyle katkı yaptığı için bir sinemasever olarak teşekkür ediyorum.

Yazarın Diğer Yazıları