Sözlü sınav kaldırılsın
Eğitim Gücü Sen Malatya İl Temsilcisi Ramazan Berkeban, Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme Sınavı sürecinde sözlü sınav ya da mülakat puanlarının görevlendirme puanlarına etkisini, adalet ve şeffaflık ilkesini gölgede bıraktığını belirterek, liyakate ve ehliyete dönük, adil bir seçimin ancak sözlü sınavın kaldırılması ile mümkün olacağını söyledi.
Eğitim Gücü Sen Malatya İl Temsilcisi Ramazan Berkeban, geçtiğimiz pazar günü gerçekleştirilen Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme Sınavı (EKYS)ile ilgili yazılı açıklamada bulundu. Berkeban, yaptığı açıklamada, sınav sürecinde sözlü sınav ya da mülakat puanlarının görevlendirme puanlarına etkisini, adalet ve şeffaflık ilkesini gölgede bıraktığını vurguladı. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından geçtiğimiz şubat ayında başvuruları alınan Eğitim Kurumlarına Yönetici Seçme Sınavı 20 Mart 2022 Pazar günü gerçekleştirildiğini anımsatan Berkeban, “Bilindiği gibi ülkemiz yasal dayanakları gereğince eğitim kurumlarında müdür ve müdür yardımcısı olarak görev yapmak isteyen on binlerce öğretmen, EKYS sınavına girmektedir. MEB-EKYS sınavında adayların yazılı sınav puanlarının yanı sıra aldığı eğitimler, kurum geliştirme deneyimi, akademik ve mesleki deneyim, ödül ve cezalar gibi somut kriterlere göre il değerlendirme komisyonu tarafından verilen değerlendirme puanları ile sözlü sınav sonuçları da etkili olmaktadır. MEB-EKYS sınavı sürecinde sözlü sınav ya da mülakat puanlarının görevlendirme puanlarına etkisi, adalet ve şeffaflık ilkesini gölgede bırakmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda yöneticiler kurum içi kültürün oluşturulmasında kilit nokta olarak görülmektedir. Kurum kültürü içinde huzurun sağlanması liyakat sahibi, adil ve mesleki ehliyet sınırlarını gözeten yöneticilere bağlıdır. Bu sebeple eğitim kurumlarına yönetici atamalarında adil davranılması ve şeffaf olunması beklenir” dedi.
Liyakatli seçim beklentisine ters
Sözlü sınavda 60 barajının olması ve mülakat puanının görevlendirmeye esas puanı %20 oranında etkilemesi, liyakatli seçim beklentisine ters düştüğünü dile getiren Berkeban, “Yazılı sınava hazırlanan ve komisyon değerlendirme kriterlerine göre mesleki olarak donanımını geliştirmeye çalışan öğretmenlerimiz, sözlü sınavda puanının düşürüleceği veya 60 barajının altında kalarak eleneceği kaygısı yaşamaktadır. Yazılı sınav sonucuyla değerlendirme komisyon puanının aritmetik ortalaması yüksek olup sözlü sınavı 60’ın altında kalan adaylar, başarısız sayılmaktadır. Sözlü sınavda barajı geçenlerin görevlendirme puanları hesaplanırken sözlü sınav sonucu için %20 oranında katsayı uygulanmaktadır. Bu katsayı yazılı sınavı yüksek bir adayı sözlü sınavda geride bırakabilmektedir. Sözlü sınavda 60 ve üzeri puan alan adayların başarılı sayılarak görev puanlarının hesaplandığı bir sistem yerine, ehliyetin ve liyakatin gözetildiği bir seçme sistemi getirilmesi talepler arasındadır. MEB-EKYS sınavında görevlendirmeye esas puanların hesaplanmasında sözlü sınavın yarattığı liyakatsizliği ortadan kaldırmak için yazılı sınav puanı ile aynı sözlü sınav puanının verilmesi şeklinde çözüm yöntemleri geçmişte denenmiştir. Ancak bu çözümler kalıcı olmamıştır. MEB-EKYS sisteminde liyakate ve ehliyete dönük, adil bir seçim ancak sözlü sınavın kaldırılması ile mümkün olacaktır” diye konuştu.