MOTAŞ'tan zam sinyali
Malatya'da şehir içi minibüs fiyatların yapılan zam sonrası gözler MOTAŞ'a çevrildi. MOTAŞ Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Alkan, vatandaşın mağdur olmaması için mücadele içerisinde olduklarını belirterek, 'Yakıt yarın 37 TL, MOTAŞ'ın günlük 12 bin litre tüketimi var. Zaten topladığımız para yakıtın yarısını bile karşılamıyor. MOTAŞ'ın aldığı bir zam kararı yok ama sürdürülebilirlik açısından zam olma ihtimali var' dedi.
Malatya’da şehir içi minibüs fiyatların yapılan zam sonrası gözler MOTAŞ’a çevrildi. MOTAŞ Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Alkan, gazetemize yapılan çalışmalar, hakkında açıklamalarda bulundu. Alkan, 6 Şubat depreminden itibaren MOTAŞ olarak her an her dakika, vatandaşın hizmetinde olduklarını aktararak, hiçbir vatandaşı mağdur etmemek adına tüm personellerle mücadele içerisinde olduklarını anlattı. Alkan, Büyükşehir Belediye Başkanı Selahattin Gürkan’ın, vatandaşın mağdur olmaması için sürekli bir çaba içerisinde olduğunu ifade ederek, “Sayın başkanımız Selahattin Gürkan beyefendi sürekli aman ha aman vatandaş mağdur olmasın. Vatandaş sıkıntı yaşamasın. Bir kişi için bile biz araç gönderdik. Değişik noktalara. Depremin yaşandığı saatlerde tüm araçlarımızı mahallelere sevk ederek, dışarıda kalan vatandaşlarımıza çadır vazifesi gördürdük araçlarımıza ve bu süreç yaklaşık 20 gün 25 gün kadar devam etti. Bu süreç devam ederken, İlimize gelen arama kurtarma ekipleri, ilimize gelen sağlık personelleri, Malatya tren istasyonu Tohma Köprüsünden dolayı sıkıntılıydı işte. Gidecek olan vatandaşlarımızı Yazıhan’a taşıma noktası. Başkanımızın talimatıyla Adıyaman’a, Elbistan’a, Kahramanmaraş’a gönderilecek arama kurtarma ekiplerine kadar MOTAŞ vazifesinin başındaydı. Bu süreçte çok ciddi emek sarf ederek, biz hizmetimizi gördük. Gerek vatandaşlarımızı mağdur etmeme adına, gerekte başkanımızın lafını yerde bırakmama adına, başkanımıza laf getirtmeme adına, biz vazifemizi hakkıyla yaptığımıza inanıyoruz MOTAŞ olarak” dedi.
Vatandaşları mağdur etmemek için mücadele ediyoruz
Deprem sonrası 12 Haziran’a kadar ücretsiz bir şekilde vatandaşa hizmet ettiklerini anımsatan Alkan, “Yaklaşık 4 ay ücretsiz taşıdık. Bu ücretsiz taşıdığımız 4 aylık süreçte yakıt tüketimimiz bir milyon litreydi. Aynı zamanda personelimizin giderleriydi. Yardımıydı. Ama hamd olsun başkanımızın desteğiyle büyükşehir belediyemizden gelen katkıyla biz bu süreci atlattık. 12 Haziran’da ücretli taşımaya başladık. Ama gelin görün ki? Vatandaştan tahsil ettiğimiz ücret, kurumumuzun aylık sadece yakıtını bile karşılamıyor. Ama başkanımız hizmet noktasında vatandaşın mağdur olmaması adına, tüm finansal desteği bize veriyor, verdiriyor. MOTAŞ sıkıntısız bir şekilde yürümesi için emeğini bizden esirgemiyor. Biz de bu noktada vatandaşlarımız mağdur etmemek için, mücadelemizi gösteriyoruz” diye konuştu.
Personelin tazminat alacağı yoktur
Alkan, “Çıkan bir haberde biraz MOTAŞ’ın emeklerini hiçe sayan, personelin çok üzgün olduğu mağdur olduğu gibi haberler bizi üzmüştür. Personelimiz zaten sahadaki insanlar. Herkes konuşabilir. Burada da zaten nasip olursa, konuşacak arkadaşlarımız. Hiçbir personelimiz zorla işten ayrılmadı. Hiçbir personelimiz zorla çıkarılmadı. Bizim işten ayrılan personellerimiz bile duygusal ortamda zorunlu olarak, adamın evi yıkılmış, memleketi terk etmek zorunda kalmış. Adamın burada tutunacak dalı kalmamış. Köyüne gidecek. Malumunuz bir de EYT Faktörü var. Buna rağmen ayrılan personellerimiz tamamen gönül hoşnutluğuyla ayrılmıştır ve ayrılan personelimize ödenen 25 milyon TL tutarında bir tazminatla, başkanımızın lütfuyla biz bu personeli aksatmadan gününde saatinde ödemiş bulunmaktayız. Hiçbir personelimiz mağdur etmedik. Başkanımız dedi ki? ‘Emekli olmuşsa işten ayrılmışsa bu bir mağdurdur. Lütfen bu adamı sıkıntıya sokmayın.’ Beyanıyla, biz herkesin tazminatına da bu gün Mart ayında, Nisan ayında ve Mayıs ayında ayrılan personellerimizin bizden tazminat alacağı yoktur. Zaten çoğu gitmiştir. Çok az bir miktarda ayrılacak, ayrılacağını söyleyen personelimiz bulunmaktadır. O da işte malumunuz zorlu bir süreçten geçiliyor. Zorunlu olarak biz halen ayrılmak isteyen personellerimize bile kalın, devam edin, gitmeyin. Çalışalım, devam edelim. Gibi beyanlarda da bulunmaktayız. Onun dışında personelimiz zor bir süreçten geçti psikolojik olarak, hakikaten ağır bir ortamdan çıktık. Biz MOTAŞ olarak araçları vatandaşlarımızın bir yerden bir yere taşıdığı için o insanların psikolojik durumları şoförlerimize geçti. Şoförlerimiz çok ağır ortamda çalıştı. Ama bu rağmen hiçbir aksaklık hiçbir sıkıntı yaşamadık. Hiçbir personelimizi de zor durumda bırakmadık maddi, manevi olsun. Başkanımız bu konuda gayet gönlü açık, cömertçe, fedakârca personeli memnun etme noktasında ihsanda bulundu. Biz de bunu personelle yansıttık. Hatta malumunuz ki daha bir hafta önce gene ücret zammı gerçekleşti. Ciddi oranda zam yaptık. Bu da başkanımızın takdiri noktasında oldu. Personelimiz istediği gibi çalışıyor. Kimseyi zorlama, baskı altında tutma, kimseyi ezme kesinlikle böyle bir durum söz konusu değil.
Tam kapasite çalışmaya çalışıyoruz
MOTAŞ hakkında bilgiler paylaşan Alkan, “Malatya’da yüzyılın afeti denilecek bir deprem yaşandı. Bizim atölyemiz var, kadememiz var. Burada da bir sürü arkadaşımız, insanımız işten ayrılmak zorunda kaldı. Bunlar sürekli çalışan araçlar, illa ki arızaları olacak ama şoförümüzü de vatandaşımızı da mağdur edecek bir pozisyonumuz olmadı olmayacakta. Hiçbir eksiğimiz de yok. Tam kapasite çalışmaya çalışıyoruz. Arızalı araç sayımız filomuz dönen rutinine göre normal seviyelerde. Gün içinde olan arızalar zaten. Aynı gün çözülüyor. Biz şuan 70 hatta 85 araç olarak çalışıyoruz. MOTAŞ’ımızın toplam araç kapasitesi 140, 22 tane de trambüs aracımız var. Geçen sene bugün 88 hatta 205 araç çalışıyordu. 100 tane de özel halk otobüsümüz vardı. Bizim totalde 118 özel halk otobüsümüz vardı. Geçen seneyle bu gün arasında yolcu farkı 205 araçla 90 bin yolcu taşıyorduk, bu gün 85 araçla 60 bin yolcu taşıyoruz. Özal halk otobüs grubu sisteme dahil değil malum yolcu ve çalışan az, biz bu durumda çalışamayız gibi ifadelerle sisteme dahil edilme süreci devam ediyor. Bu rağmen biz vatandaşımızı mağdur etmemek için mücadele gösteriyoruz. Artı olarak konteyner kentler oluştu. Toplu alanlar oluştu. Bu alanları da artı bir hat oluşmuş oldu. Önceden 88 hatta çalışıyorduk ama geçen sene bu günü baz alırsak, Üniversite kapalıydı. Üniversite bize ciddi bir yoğunluk oluşturuyordu onun için araçlarımız gayet rahattı. Ama şimdi konteyner kentler ciddi bir yoğunluk oluşturuyor bizde, Bu da zaman zaman yoğunluğa sebebiyet veriyor. Ek seferlerle yoğunluğu atlatmaya çalışıyoruz. Bununda üstesinden geliyoruz. Vatandaşı mağdur etmemenin mücadelesi içindeyiz illaki aksaklıklar yaşanır. Onun da hemen önüne geçmek için mücadele ediyoruz” ifadesini kullandı.
MOTAŞ’ın günlük 12 bin litre yakıt tüketimi var
MOTAŞ’ta zam beklentisi var mı? Sorusunu yanıtlayan Alkan, “Yakıt yarın 37 TL, MOTAŞ’ın günlük 12 bin litre yakıt tüketimi var. Zaten topladığımız para yakıtın yarısını bile karşılamıyor. Ama bununda bir sürdürülebilirliği açısından zam olma ihtimali var. MOTAŞ olarak bir karar yok ama büyüklerimiz takdir ederlerse ki? MOTAŞ’ın tüm giderleri belediyeye tarafından karşılanıyor. Rakamlar çok yüksek diye yakıt bile peşine döndü. Yeter ki aksamasın sistem. Vatandaş mağdur olmasın. MOTAŞ 24 saat zamanlı hiçbir sıkıntı yaşatmadan vatandaşa hizmetine devam ediyor. Vatandaşa sıkıntı yaşatmadığı gibi, kendi personeline de sıkıntı yaşatmıyor. Yaklaşık 100 tane personelimiz işten ayrıldı. Bunun büyük bir kısmı emekli, yaklaşık 85-90 kişisi, diğerleri de zorunlu nedenlerden istifa eden. İstifa eden personeli hepsi 10 yılın üstü personel, adamın artık burada tutunacak dalı kalmamış, hiçbir şeyi kalmamış. Dışarıda eşi, akrabası, dostu kucak açmış. Zorunlu olarak gitme durumunda kaldı. Hatta gidenlerden 2 tane personelimiz döndü tekrar iş başvurunda bulundu bize, bunlara rağmen biz halka hizmet için personelimizi de moralini, psikolojisini de üst seviyede tutarak mücadelemizi devam ettiriyoruz” açıklamasında bulundu.