Pandemiye rağmen 22 milyon $
Malatya'dan yılın ilk ayında 6 bin 123 ton kuru kayısı ihraç edilerek, ülkeye 22 milyon 122 bin dolar döviz girişi sağlandı. Malatya Ticaret Borsası Başkanı (MTB) Ramazan Özcan, Avrupa ve Dünyanın birçok ülkesinde Ocak ayında Noel tatilinin uzun sürmesi ve pandemiden kaynaklanan kısıtlamalara rağmen kuru kayısı ihracatının devam ettiğini söyledi.
'Antep Baklavası' ve 'Aydın İnciri'nden sonra Türkiye'nin Avrupa Birliği nezdinde coğrafi işaret tesciline sahip üçüncü ürünü olan 'Malatya Kayısısı', yılın ilk ayında 100'den fazla ülkeye ihraç edildi. 2021 yılı ocak ayında kentte, 22 milyon 122 bin dolar karşılığında 6 bin 123 ton kuru kayısı yurt dışına ihraç edildi.
İhraç fiyatında 1 dolarlık artış
Malatya kayısısında dış satım, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınına rağmen hız kesmiyor. MTB Yönetim Kurulu Başkanı Ramazan Özcan gazetemize yaptığı açıklamada, kentte geçen yılın ocak ayında 9 bin ton kuru kayısı ihracat edilerek, ülkeye 25,5 döviz girdisi sağlandığını anımsatarak, bu yılın aynı döneminde ise 6 bin 123 ton kuru kayısı ihraç edilerek, ülkeye 22 milyon 122 bin dolar döviz girdisi sağlandığını kaydetti. Özcan, geçen yılın ortalamalarına göre kayısı ihraç fiyatında 1 dolarlık bir artış olduğunu vurguladı.
Pandemiye rağmen hız kesmedi
Özcan, Noel tatilinin Dünyanın bir çok ülkesinde uzun sürmesi ve sosyal hayattaki kısıtlamalarla ilgili tedbirlerin sertleştiği dönem olmasına rağmen kuru kayısının ihracatının durmadığına dikkat çekerek, ocak ayında diğer ay ortalamalarına göre bir gerileme söz konusu olabileceğini belirtti. Ocak ayı ihracat rakamlarının pandemiye rağmen hız kesmediğini ifade eden Özcan, "Pandemide yeni bir krizle karşı karşıyayız. Mutasyona uğramış kriziyle birlikte Dünyadaki sosyal hayattaki kısıtlamalarla ilgili tedbirlerin sertleştiği döneme girdik. Ama buna rağmen kuru kayısıda ocak ayında 6 bin 123 ton ihracat gerçekleştirdik. Bunun karşılığında da 22 milyon 122 bin dolar gelir elde ettik. Geçen yılın ortalamalarına baktığımızda ihracat rakamlarımızda yaklaşık 1 dolar artış söz konusu. Geçen yıl 2 bin 400 olan ihracat ortalamamız şuanda 3 bin 400 dolar civarında. Tabi geçen yıla oranla miktar olarak çok az bir miktarda bir düşüş söz konusu. Ama gelir kalemimize baktığımız zamanda geçen yılın ortalamalarına yakın bir paralel söz konusu. Ocak ayı biraz daha krismis diye adlandırdığımı Noel tatili biraz uzun sürüyor, dolayısıyla Ocak 15'ten sonra ihracat hızlandı, dolayısıyla şubat ayı devamında da ihracatımızda paralel bir seyir tahmin ediyoruz. Kısıtlamalardan kaynaklanan kısmı bir düşüş meydana geliyor" dedi.
Kuru kayısıda önemli bir dönem başladı
2020 yılını kuru kayısı ihracatında çok önemli bir yıl olarak daha önce ifade ettiklerini aktaran Özcan, "Kayısı 2020 yılında akıllarda önemli bir yıl olarak kalacaktır. 2021 yılında kovid 19 pandemisinde aşı dönemi başladı. Aşılama döneminde ortaya çıkacak başarıyla, sosyal hayatta uygulanan kısıtlamanın ortadan kalkacağı bir dönem bekliyoruz. Kısıtlamalar, insan hayatında ortadan kalktıkça da kayısı ihracatında bir artış bekliyoruz. Şuanda kayısı ihracatında pandemiye rağmen çok ciddi anlamda bir sıkıntı söz konusu değil. Hem lisanslı depoculuğun hem de Toprak Mahsulleri Ofisi'nin ürüne alım müdahale ve stratejileri kuru kayısı da çok önemli bir dönem başlattı. 2021 yılında inşallah bunu verimli devam etmesi için gayret edip çalışacağız" diye konuştu.
Brezilya pazarı bizim için önemli
Özcan, kuru kayısının en önemli alıcılarının başında ABD'nin geldiğini anlatarak, "2020 yılında, 2019 yılına göre ihracatımızda yaklaşık bin 500 ton artış oldu. Kısmen Avrupa ve ABD pazarlarında kuru kayısı ihracatında herhangi bir gerileme söz konusu değil. Önemli Avrupa ülkelerinde artışlar söz konusu. Mesela Almanya'ya 2019 yılında 6 bin ton ihracatımızı, 2020 yılında 6 bin 800 tonlara çıkardık. Hollanda'da 2019 yılında 2 bin 700 ton olan ihracatımızı 2020 yılında 3 bin tona çıkardık. Kısmı olarak düşüş yaşadığımız bölgeler var. Orta Asya, Rusya ve Ukrayna da kısmı düşüş söz konusu. Rusya bizim için geçmişte büyük ve önemli bir pazardı. Çin 2019 yılında bizim için çok önemli bir pazardı. 3 bin 200 ton ihracat gerçekleştirmiştik. Kovid pandemisinin başladığı ülke Çin'di.2020 yılında düşüş oldu. Onun için Çin pazarında yeni yeni hızlanmalar başladı. Ocak ayında Çin'in ihracat rakamları bizim 2019 yılı ihracat rakamlarına paralel olacak hale dönüştü. 2020 yılındaki düşüşü geride bıraktık, 2021 yılı ocak ayında Çin'e ihracatımız yeniden canlandı. ABD, Avrupa'da mevcut gibi pazarlarımızı korurken, diğer pazarlarda da mutlaka ihracatı artırmayı planlıyoruz. Özellikle son yıllarda Brezilya pazarı bizim için çok önemli. 2020 yılında 4 bin 725 ton ihracat gerçekleştirdik. Bu bizim için çok önemli. Bu yılın ilk ayında Brezilya'daki ihracatımız hızlı bir şekilde devam ediyor" dedi.
2021'de hedef 500 milyon dolar gelir
2020 yılını kayısı yılı ilan ettiklerini söyleyen Özcan, "2021 yılında yeni bir hedef belirledik. Hedefimiz, 100 bin ton ihracat 500 milyon dolar gelir elde edeceğiz diyoruz. Mart ve Nisan ayları bizim için çok kritik aylar. Çok şükür yağış ve soğuklarla ilgili güzel günler yaşıyoruz. İklim kayısının arzu ettiği gibi gidiyor. İlkbahar geç donlarının kayısıdaki açtığı zararları şimdiden kestirmek zor. Mahsulüz olursa 100 bin ton ihracat 500 milyon dolar gelir hedefiyle yolumuza devam ederiz" şeklinde konuştu.