Malatya'nın Geleceği: Ankara'dan Planlanıyor, 15 Ayda Netleştirilemedi!
Malatya'da 6 Şubat 2023'teki depremlerin ardından alınan kararlar ve yıkım süreçleri, vatandaşlar ve meslek odaları tarafından sert bir şekilde eleştiriliyor. İnşaat Mühendisleri Odası Malatya Temsilciliği, yaklaşık 15 ayı aşkın bir süre geçmesine rağmen kent merkezinde hala net bir planlama yapılmadığı, bu durumun Malatya'nın Ankara'dan planlanmasından kaynaklandığını iddia etti.
Malatya'da 6 Şubat 2023 depremlerinden 15 ay geçmesine rağmen kent merkezinde halen kapsamlı bir planlama yapılamadı. İnşaat Mühendisleri Odası Malatya Temsilciliği, yaptığı yazılı açıklamada planlamada yaşanan aksaklıklar ve eksiklikler konusunda uyarıda bulunarak, yetkililerden acil çözüm talep ediyor.
Odada yapılan açıklamada sorunlar şu başlıklarla aktarıldı;
Rezerv Alanlar Sorunu:
• Rezerv alan sayısı ve sınırları belirsiz.
• Kriterler keyfi olarak belirlenerek kamuoyuna danışılmadan kararlar alınıyor.
• Planlar kamuoyuyla paylaşılmıyor ve kamunun ikna edilmesi için çaba gösterilmiyor.
• Barınan ve ticaret yapan vatandaşlar bölgeyi terk etmeden yıkım yapılmıyor.
• Planlar Malatya halkının kültürüne uygun değil.
• Vatandaşların planlamalarına katılımı sağlanmıyor.
Yerinde Dönüşüm:
• Yerinde dönüşüm sözleşmeleri kulaktan dolma bilgilerle yapılıyor ve hukuki sorunlara yol açıyor.
• Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından yazılı uygulama yönetmeliği oluşturulmadı.
• Hibe ve kredi miktarları yetersiz ve güncellenmedi.
• Yapıların hızlı inşası için gerekli adımlar atılmıyor.
Orta Hasarlı Yapılar:
• Orta hasarlı binaların güçlendirme projeleri için kısıtlı süre tanınıyor.
• Güçlendirme projeleri için gerekli destek sağlanmıyor.
• Teknik olarak güçlendirilebilecek binalar ağır hasarlı olarak sınıflandırılıyor.
Kent İçi Ulaşım:
• Halkın psikolojisini iyileştirmek için yollar, kaldırımlar ve parklar onarılmıyor ve aydınlatılmıyor.
• Yeni yapılaşmada otopark ve ulaşım altyapısı göz önünde bulundurulmuyor.
• Kuzey ve güney çevre yolları gecikiyor.
• Kent içi yol niteliğini yitiren mevcut çevre yolu kent içi yola dönüştürülmüyor.
• Trafik kazaları artıyor.
• Yeni planlarda altyapı galeri sistemi ile çözülmüyor.
Yıkım, Enkaz Kaldırma ve Depolama:
• Yıkım, enkaz kaldırma ve depolama çalışmaları kural dışı, sağlıksız ve yavaş yapılıyor.
• Yasa ve yönetmeliklere uyulmuyor.
• Çalışmalar canlı sağlığı hiçe sayılıyor.
• Yıkımlar plansız ve programsız yapılıyor.
• İş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyulmuyor.
• Toz kirliliği artıyor.
• Yerinde ayrıştırma yapılıyor.
• Enkaz taşıma sırasında kamyon damperleri örtülmüyor.
• Depolama alanları izole edilmiyor.
• Enkaz yerinde kalan artıklar temizlenmiyor.
İçme Suyu:
• Yıkılacak binaların şebeke suyu iptal edilmiyor.
• İsale hattından kirli su girişi engellenmiyor.
• Kaptajdan gelen temiz suyun tüketiciye sağlıklı ulaşması sağlanmıyor.
Genel:
• Mücbir sebep uygulaması devam ettirilmiyor.
• Deprem bölgelerine pozitif ayrımcılık yapılmıyor.
• Yerel temsilciler ve bürokratlar kent halkını temsil etmiyor.
• Sivil toplum kuruluşları ve meslek odaları muhatap alınmıyor.