Malatya'da Vahim İddia: YİKOB Görevini Yapmıyor, Vatandaş Mağdur!
Malatya İnşaat Mühendisleri Odası, 6 Şubat depremlerinin ardından kentte, rezerv alanlardaki ve diğer bireysel yapıların yıkım, enkaz nakli ve depolanması kurallara uygun yapılmadığını, yetkili kurum olan YİKOB'un sorumluluğunu yerine getirmediğini belirterek yetkilileri uyardı.
İnşaat Mühendisleri Odası Malatya Temsilciliği, 6 Şubat depremlerinin ardından kentte yaşanan inşaat süreçleri ve rezerv alanlardaki yapılaşma ile ilgili ciddi endişelerini dile getirdi. İnşaat Mühendisleri Odası Malatya Temsilcisi Bedir Özten, yaptığı açıklamada, rezerv alanlardaki yıkım, enkaz kaldırma ve yeni yapılaşma süreçlerinin kurallara uygun yapılmadığı, canlı sağlığına zarar verildiği ve yerel halkın görüşlerinin alınmadan merkezi kararlarla ilerlediği belirtti. Özten, özellikle Dabakhane Mahallesi'nde yapılan projelerin yerel mimariye uygun olmadığı ve binaların üst katlarının kullanışsız olduğu vurguladı.
Kararlar Ankara'dan Alınıyor
Rezerv alanlardaki ve diğer bireysel yapıların yıkım, enkaz nakli ve depolanması kurallara uygun yapılmadığını vurgulayan Özten, canlı sağlığının hiçe sayıldığını, bu konuda yetki ve sorumluluğu olan kurum, kuruluş ve kişilerin görevlerini yerine getirmediklerini savundu. Rezerv alanlardaki yapılaşmanın şehirde ve kırsalda yaşayan Malatya halkının sosyo-ekonomik ve kültürel yapısına uygun yapılmadığını ifade eden Özten, kararların Ankara'dan alındığını belirtti.
Malatya'nın Zemini Betona Boğuldu
Malatya'da 6 Şubat depremlerinde hasar gören ve yıkılan yapıların zemin kaynaklı olmadığını kalitesiz imalat ve bakımsızlık kaynaklandığını öne süren Özten, 'Malatya'nın zemini bilinçsizce betona boğuldu. Bundan vazgeçip yeni çözümler üretilmelidir. Rezerv alan plan ve projeleri meslek odalarının yerel birimleri ve yerel yönetimler ile paylaşılmalı ve görüş alınmalıdır' ifadesini kullandı.
Yıkımlar Durdurulmalı
Özten, mahkemelik yapıların durumuna ilişkin ise, 'Rezerv alan dışındaki mahkeme süreci devam eden ve sonuçlanmamış orta hasarlı yapıların, özellikle müstakil olan binaların yıkılması (YİKOP tarafından) geri dönüşü olmayan zararlar verecektir. Bu yanlış uygulamadan bir an önce vazgeçilmelidir. Orta hasarlı binaların güçlendirme ruhsatı alma süreci dar bir tarih aralığında olması; talep çokluğu nedeni ile yüksek maliyetlere neden olmuştur, deprem sonrası ekonomik ve psikolojik yıkıma uğramış vatandaşı sıkıntıya sokmuştur ve birçoğu maliyeti karşılayamadığı için bu dar zaman içinde güçlendirme ruhsatı alamamışlardır, bu tür mağduriyet yaşayanların artmaması için ivedilikle bu yıkımların durdurulup yeni çözümler üretilmesi gerekmektedir. Kent merkezinde; inşaat sahasının imar yolu tarafında görünür bir yerde olması kanunen zorunlu olan; yapılacak yapının kimliğini oluşturan yaftanın birçok inşaatta olmadığı görülmekte, bunlardan sorumlu kurum ve kuruluşlar denetimlerini sıkı tutmalıdır. Merkezi yönetim Malatya çevre yolu, güney ve kuzey kuşak yollarının biran önce tamamlanıp hizmete açılması için ekonomik ve teknik katkıda bulunmalıdır. Kent merkezinde özellikle pik saatlerde trafik sinyalizasyon sistemleri yetersiz kalmaktadır, mevcut yolları daha verimli ve güvenli kullanmak amacı ile en azından bu saatlerde trafik görevlilerinin kavşakları yönetmesi gerekliliği açıktır' diye konuştu.