Kayısı İhracatında Çelişki: Miktar Artarken Gelir Neden Durgun?
Ege İhracatçı Birliği'nin verilerine göre, Türkiye'nin kuru kayısı ihracatı miktar olarak artış göstermesine rağmen, gelirde beklenen büyüme gerçekleşmedi.
Malatya kayısısı, dünya pazarlarında önemli bir yer tutmasına rağmen, ihracat gelirlerinde beklenmedik bir durgunluk yaşanıyor. Başta Malatya olmak üzere bölge illerine ve Türkiye ekonomisi için önemli bir gelir kaynağı olan kuru kayısı Dünyanın 110 ülkesine ihracatı yapılıyor.
Kuru kayısı ülke ekonomisine 2024 yılında 411 milyon dolarlık katkı sağlarken, ihracat miktarı yüzde 9 artmasına rağmen, gelirde sadece yüzde 2'lik bir artış gözlemlendi.
Türkiye’ye 2024 yılında 18,4 milyar dolar döviz kazandıran Egeli ihracatçılar 2025 yılını ekonomik program ile “Kararlılık Yılı” olarak niteledi.
Kayısı başarının temel taşlarından
2024 yılı ihracat performansı değerlendirme ve 2025 yılı öngörüleri toplantısında konuşan Ege İhracatçı Birlikleri Organik Ürünler ve Sürdürülebilirlik Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, “2024 yılı, hepimiz için pek çok zorluğun yaşandığı bir yıl oldu. 2024 sezonu için Türkiye genelinde 1,8 milyar dolar hedef açıklamıştık. Ve bu hedef yaklaşık 1,8 milyar dolar olarak gerçekleşti. Türkiye genelinde geçen sene sezonu 1,6 milyar dolar ile kapatmıştık. Bu yıl, 417 bin tonluk ihracatımızla ülkemize 1,8 milyar dolarlık gelir kazandırdık ve dünya liderliğimizi koruduk. Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru incir ve kuru kayısı ihracatımız, bu başarının temel taşları oldu. Özellikle Avrupa’daki pazar payımız %44 gibi yüksek bir seviyede seyrederken, ABD, Avusturalya, İngiltere gibi pazarlarda da büyümeyi başardık.” dedi.
Başkan Işık, “Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatımız 180 bin ton olarak gerçekleşti ve değer bazında %15 artışla 534 milyon dolar gelir elde ettik. Dünya kuru üzüm ihracatının %32’si tek başına ülkemiz tarafından gerçekleştirildi. Kuru incir ihracatımız, 63 bin ton olarak gerçekleşti ve değer bazında %25 artışla 337 milyon dolarlık bir gelir sağladı. Bu ürün, Türkiye’nin prestij sembollerinden biri olmayı sürdürüyor. Kuru kayısı ihracatımız ise miktar olarak bir önceki yıla göre %9 artışla 77 bin ton olarak gerçekleşti. Bununla birlikte, ihracat geliri %2 artarak 411 milyon dolar seviyesinde kaldı. Tüm bu başarıların yanında, sürdürülebilirlik adına önemli adımlar attık. Üretim miktarının ve kalitesinin artırılması için ilgili bakanlıklarımızla iş birliği içinde çalıştık. Ayrıca Hindistan pazarlarını hedefleyen Turquality projemiz için Ticaret Bakanlığı onayımızı aldık. Ege İhracatçı Birlikleri olarak, 2018 yılında başlattığımız “Turkish Tastes” Turquality Projesi ile bugün önemli bir eşik aşılmış bulunmaktadır. ABD’deki pazar hedeflerimize adım adım yaklaşırken, bu ülkedeki faaliyetlerimizi daha da genişletmek için stratejik adımlar atmaktayız.” diye konuştu.