Kasım Ayında Güvenli Alışveriş İçin Yeni Tedbirler Alındı...!
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, 'Çok sayıda kampanyanın bir araya geldiği kasım ayında vatandaşlarımızın dolandırılmaması için e-ticaret siteleri tarafından yapılan indirimleri mercek altına alacağız' dedi.
Covid-19 sonrası, insanlar internet alışverişine daha fazla yönelmeye başladı. Ancak bu durum, dolandırıcılık vakalarının artmasına neden oldu. Bu çerçevede, dolandırıcılık risklerini azaltmak için bakanlık önemli adımlar atıyor. Hedef, tüketicilerin güvenli bir alışveriş ortamı sağlamak ve online alışverişteki dolandırıcılığı en aza indirmek. E-ticaret siteleri tarafından yapılan indirimler mercek altına alınacak.
"ETAHS'lere hukuka aykırı içeriklerin kaldırılması yükümlülüğü getirildi"
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'da 2022'de önemli değişiklikler yapıldığını anımsatan Bolat, daha güvenli ve şeffaf e-ticaret ortamının sağlanması ve e-ticaret pazar yerlerinde faaliyet gösteren satıcılar hakkında detaylı bilgiye ulaşılabilmesi amacıyla elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılara (ETAHS), söz konusu işletmelerin ticaret unvanı, işletme adı, tescilli marka adı, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) numarası veya vergi kimlik numarası gibi tanıtıcı bilgilerini doğrulama yükümlülüğü getirildiğini kaydetti.
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, “dünyada ve Türkiye'de son yıllarda istikrarlı şekilde büyüyen e-ticaretin, Covid-19 salgınının etkisiyle rekor seviyelere ulaştığını söyledi. Bolat, "çok sayıda kampanyanın bir araya geldiği kasım ayında vatandaşlarımızın dolandırılmaması için e-ticaret siteleri tarafından yapılan indirimleri mercek altına alacağız" dedi.
Kampanya ve İndirimlere Dikkat
Kurallara aykırı hareket eden firmalara gerekli cezaların verileceğini vurgulayan Bolat, "e-Ticaret sektöründe çok sayıda kampanyanın bir araya geldiği kasım ayında vatandaşlarımızın dolandırılmaması için e-ticaret siteleri tarafından yapılan indirimleri mercek altına alacağız. Herhangi bir sorunla karşılaşan vatandaşlarımız, vakit kaybetmeden Bakanlığımızın 'https://www.turkiye.gov.tr/tuketici-sikayeti-uygulamasi' internet adresi üzerinden şikayetlerini bildirirlerse gereği hemen yapılacaktır." diye konuştu.
Teknolojinin gelişimi ile birlikte e-ticaret alışverişi rağbet görmeye devam ediyor diyen Bolat, "Bu hacmin 2024'te 6,3 trilyon doları ve 2027'ye kadar 8 trilyon doları aşacağı tahmin ediliyor. Türkiye'de ise e-ticaret hacmi geçen yıl 1,85 trilyon liraya ulaştı; bu yıl 3,4 trilyon lira olması öngörülüyor" dedi.
Kampanya ve indirimler konusunda dikkatli olunmalı. Gerçekçi olmayan indirimlerin dolandırıcılık riski taşıyabileceğine dikkat edilmesi gerekir. E-Ticaret hayatı kolaylaştıran bir yöntem olsa da bazı riskleri beraberinde getiriyor. E-Ticaret yaparken olumsuz bir durumla karşılaşılması halinde öncelikle ürünün satın alındığı e-ticaret pazar yeri veya e-ticaret sitesiyle iletişime geçilmesi, herhangi bir çözüm bulunamaması halinde ise tüketici hakem heyeti veya tüketici mahkemelerine başvurulması gerekiyor. Öte yandan, dolandırıcılık şüphesi bulunması halinde ise cumhuriyet başsavcılığına suç duyurusunda bulunulabilir. Ayrıca, ödemenin kredi kartı veya banka kartıyla yapılması halinde ilgili bankayla iletişime geçilerek işlem itirazı yapılabiliyor.
Bolat, denetim programına alınan firmaların mesafeli satış ve uygulamalara, ilgili kanun ve yönetmelikler uyarınca idari para cezası uygulandığını, mevzuata aykırılık teşkil eden hususlarda da gerekli görülmesi hallerde internet sitesi hakkında erişim engeli talep edilebildiğini belirterek, "Bu yılın 9 ayında bakanlıkça yapılan inceleme ve denetim işlemlerinde, mesafeli satış faaliyetlerinin ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olduğu tespit edilen 54 firma için 238 milyon 155 bin 602 lira idari para cezası uygulandı" dedi.