Hasanbey, Kabaaşı, Hacıhaliloğlu, Alyanak ve daha birçok çeşidiyle Uzak Doğu'ya gönderiliyor...
Avrupa Birliği coğrafi işaret tescilli Malatya kayısısı, yine tüm dünyaya ulaşmaya hazırlanıyor. 'Hasanbey', 'Kabaaşı', 'Hacıhaliloğlu' ve 'Alyanak' gibi 32 farklı çeşidiyle öne çıkan Malatya kayısısı, dünyanın kuru kayısı ihtiyacının büyük bir bölümünü karşılıyor.
Avrupa Birliği coğrafi işaret tescilli ürünlerinden biri olan Malatya kayısısında hasat dönemi devam ediyor. Dünya kuru kayısı üretiminin önemli bir bölümünü karşılayan Malatya, "Hasanbey", "Kabaaşı", "Hacıhaliloğlu" ve "Alyanak" gibi 32'den fazla çeşidiyle Malatya kayısısı, eşsiz tadıyla başta Avrupa olmak üzere birçok ülkede tüketicilerin beğenisini topluyor.
Yörede "mişmiş" olarak adlandırılan kayısıda ihracat, yeni hasat sezonuyla başladı.
Mevsimlik tarım işçileri tarafından zahmetle toplanan kayısılar, sanayi bölgesindeki entegre tesislerinde "boylama ve seçme" işlemlerinin ardından paketlenerek soğuk hava depolarında muhafaza ediliyor. Daha sonra ürünler başta Almanya ve Hollanda olmak üzere 20 ülkeye soğuk zincirle gönderiliyor.
Malatya Ticaret Borsası Başkanı Ramazan Özcan, kentte bir süre önce başlayan kayısı hasadının tüm hızıyla devam ettiğini anlattı.
Özcan, hasat edilen ürünlerin bir kısmının fabrikalarda işlenerek ihracata hazır hale getirildiğini, büyük kısmının ise kuru kayısı olarak değerlendirildiğini ifade etti.
Yaş kayısı ihracatını özellikle Avrupa ülkelerine gerçekleştirdiklerini dile getiren Özcan, şöyle devam etti:
"Taze kayısılar Avrupa merkezli daha çok Almanya'ya gönderiliyor. 20 ülkeye ihraç ediyoruz. Ürünler 4 kilogram ve 350 gramlık paketler halinde soğuk hava depolarına alınıyor. Soğuk hava depolarından sonra özel araçlarla ürün gideceği bölgelere transfer ediyor. Hedef olarak belirlediğimiz 20 bin ton yaş kayısı ihracatı hedefini bu yıl 30 bin tona çıkardık. Bu yıl önemli bir mahsul var. Tahmini yaş kayısı rekoltemizde ciddi anlamda bir artış söz konusu. Bu yıl yaş kayısı ihracatında da hedeflerimizi büyüttük daha fazla ülkeye ve tüketiciye ulaşmak için yoğun bir gayretle çalışıyoruz."
"Üründe ciddi bir kalite söz konusu"
Özcan, kuru ve yaş kayısı ihracatında miktar artışı ve pazar genişliğinin kendileri için çok önemli olduğunu dile getirerek, "Bu yıl yaş kayısı ihracatında 100 milyon dolar hedef koyduk. Üründe ciddi bir kalite söz konusu. Bu yıl özellikle üretim miktarlarımızdaki artışla beraber üründeki kalitede çok yüksek. Biz bu ürünü tüketiciye ulaştırmak istiyoruz. Yani özellikle tüketicinin bu ürüne ulaşabilmesi için de elimizden geldiği kadar gayretle çalışıyoruz." dedi. Kentte ağustos ayı sonuna kadar hasadın süreceğini aktaran Özcan, üreticiye bereketli hasatlar diledi.
Avrupa'ya, Uzak Doğu'ya kayısı gönderiliyor
İhracat yapan firmanın sahibi Berk İlkem Vural ise bu yıl ürünün bol olması dolayısıyla taze kayısı işleme kapasitelerini artırdıklarını söyledi
Kayısı bahçelerinde 300, tesiste ise 100 personelle çalıştıklarını anlatan Vural, "Her gün sabah 4-5'te mesaiye başlayıp akşam 7-8'e kadar çalışıyoruz. İhracatımızı genellikle Avrupa ülkelerine yapıyoruz. Avrupa'da zincir marketlere 350 gramlık paketlere ürün gönderiyoruz. Batı Avrupa ülkeleri ve çevresindeki tüm ülkeler ile Uzak Doğu'da Malezya, Singapur, Hong Kong'a Malatya kayısı gönderiyoruz. "diye konuştu.