2019 yılı kayısı rekoltesi açıklandı
Dünya kuru kayısı üretiminin yüzde 67'sini tek başına karşılayan Malatya'da, 2019 yılında beklenen tahmini yaş ve kuru kayısı rekoltesi açıklandı. Buna göre, 391 bin 792 ton yaş kayısı elde edileceği, 350 bin 570 ton kayısı ise kurutmalığa ayrılarak, toplam 87 bin 642 ton kuru kayısı elde edileceğinin tahmin edildiği açıklandı.
Malatya Ticaret Borsası öncülüğünde, Malatya Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Malatya İl Tarım ve Orman Müdürlüğü, Malatya Kayısı Araştırma İstasyonu Müdürlüğü, Turgut Özal Üniversitesi, Malatya TSO, Malatya Ziraat Odası, Ege İhracatçılar Birliği yetkililerinin katılımıyla 2019 yılı tahmini kayısı rekoltesini açıklayan Malatya Valisi Aydın Baruş, 2019 yılı tahmini kuru kayısı rekoltesini 87 bin 642 ton olarak açıkladı.
Malatya kayısıda rakipsiz
Kuru kayısının Malatya ekonomisinde önemli bir yere sahip olduğunu belirten Baruş, “Gerek üretim safhasında çiftçilerimizin elde ettiği ekonomik gelir, gerekse ticari kısmında da çok büyük kısmının ihracat yoluyla satılması noktasında ilimize çok önemli bir geliri sağlayan tarım ürünümüz. Malatya tarımında kuru kayısının yerini biraz da tarihsel geçmişi itibari ile sizlere aktarmak istiyorum. İlimizde toplam tarım alanımız 425 bin 450 hektar. Bu ilimizin yüzde 34'üne tekabül ediyor. Bu hektarın 80 bin 850 hektarı kayısı ağaçlarının dikildiği alan olarak geçiyor, bu da tarımsal alanının yüzde 19'una denk geliyor. Dolayısıyla çok önemli tarımsal bir ürün kayısı ilimiz için. Türkiye'de kayısı üretiminin yaklaşık yüzde 90'ını Malatya karşılıyor. Dünya kuru kayısı üretiminde yüzde 67'sini ilimiz karşılıyor. Dolayısıyla sadece Türkiye değil, dünyada da kayısı alanında rakipsiz bir iliz. Türkiye'den ihraç edilen kuru kayısıya baktığımızda 2018 rakamlarına göre 93 bin 692 ton olarak geçiyor bunun yüzde 90'ı ise Malatya'dan karşılanıyor. Kuru kayısı ihracatımız 2018 yılında 253 milyon 901 bin dolar, ayrıca kuru kayısının yanında çekirdeğini de dış dünyaya satışımız var bu da 2018 yılında 8 bin 640 ton karşılığında 17 milyon 592 bin dolar gelir elde edilmiş” dedi.
Yaş kayısı rekoltesi 391 bin 792 ton
2019 yılı tahmini kayısı rekoltesini açıklayan Baruş, “Yaş kayısı üretiminin 391 bin 792 ton olarak gerçekleşeceğini tahmin ediyoruz. Yaş olarak tüketilecek kayısı miktarının 41 bin 122 ton, bu düşüldükten sonrada kurutmalığa 350 bin 570 ton civarında olacağını tahmin ediyoruz. Bu 350 bin ton yaş kayısıdan da 87 bin 642 ton kuru kayısı elde edileceğini ön görüyoruz. Kayısının yoğun olarak yetiştirildiği ova bölgelerinde 23-24 Mart tarihlerinde, yüksek bölgelerde ise 21-22 Nisan tarihlerinde kar yağışı ve akabinde soğukla beraber don olayına bağlı olarak kısmi hasar meydana gelmiştir. 9 ila 14 Nisan tarihleri arasında lokal dolu yağışlarına bağlı olarak kalite kayıpları meydana gelmiştir. Özellikle kayısı çiçek ve meyve döneminde uzun süreli yağışlara bağlı olarak birçok bölgede çiçeklerde döllenme problemi, ağaçlarda monilya hastalığı, meyvelerde ise yoğunluğu yer yer değişmekle beraber çil hastalığının etkili olduğu gözlenmiştir. Yapılan tahminlerde bu unsurlarda göz önüne alınmıştır” diye konuştu. Baruş, 2017 yılında Malatya kayısısının Avrupa Birliği Coğrafi İşaret Tescil Belgesi'ni aldığına işaret ederek, “Gaziantep baklavası ve Aydın incirinden sonra Avrupa Birliği'nden Coğrafi İşaret Tescil Belgesi alan üçüncü ürün kayısı oldu. Coğrafi işareti simgeleyen logolar üretildi. Bunların ihracat işlemlerinde kullanılması, hatta ülke içerisinde satılan mamullerde de kullanılması noktasında Ticaret ve Sanayi Odası gerekli girişimleri yapacak” dedi.
Kayısının pazarlanması konusunda bir yetersizlik var
Kayısının tanınması ve etkin olarak kullanılması noktasında bazı çalışmalar yapmayı ön gördüklerini ifade eden Baruş, “Kayısının pazarlanmasına yönelik bir birliğin olması çok önemli ve konuda kayısı kooperatiflerini kurmak, birlikler oluşturmak ve hem üreticinin hem de bu işin ticaretini yapan iş adamlarımızın birlikte halinde hareket ederek kayısının daha fazla değer kazanması noktasında çalışmalar yapması gerektiğini düşünüyoruz. Kayısının pazarlanmasında ambalaj konusunda da bir yetersizlik var. Diğer tarımsal ürünlerde önemli başarılar elde edildi ambalaj konusunda. Çünkü tüketicinin beğenisine ancak bu ambalajlar sayesinde etkin olarak sunabiliyorsunuz. Biz kayısının değerli bir ürün olduğunu düşünüyoruz, beslenme açısında, damak tadı açısından da değerli bir ürün ve dolayısıyla buna hak ettiği değeri de bu ambalajlama sayesinde üreticinin beğenisini kazanma noktasında değerlendirilmesi gerektiğini düşünüyorum. Son olarak da önemli bir eksiğimiz markalaşma eksiğimiz. Herkes Malatya denildiğinde kayısının akla geldiğini biliyor ancak piyasada satılan kayısıların veya ihraç edilen kayısıların üzerinde Malatya kayısısı markasının kullanılması çok önemli. İhracatçılarımıza bu noktada duyarlı olmalarını rica ediyorum. Kayısı hem bir simgedir, hem bir geçim kaynağıdır, hem de ilimizin marka değerini yükseltecek bir üründür” şeklinde konuştu.
Her türlü desteği vermeye hazırız
Bir gazetecinin, ‘Kayısı festivaliyle ilgili bir çalışma olacak mı?' sorusuna cevap veren Baruş, “Kayısının tanıtılması noktasında kayısı festivalinin önemli bir vesile oluşturduğunu bende düşünüyorum. Sadece kayısı için değil gastronomi kültürü de Malatya'da çok zengin. Kayısının gastronomi mutfağında kullanımıyla ilgili de belki daha güzel çalışmalar yapılabilir. Bu noktada değerlendirmelerimiz devam ediyor. Önümüzdeki süreçte mutlaka açıklanacaktır. Tabi bu yerel organizasyonların, fuarların, festivallerin ana düzenleyicisi yerel yönetimler. Bizde valilik olarak her türlü desteği vermeye hazırız” ifadelerini kullandı.